tisdag 5 maj 2020

Suga upp världen med min kamera .....

Eller ? 
Nått åt det hållet 
:)
Älskar verkligen att åka runt i vårat vackra land ihop med min livs partner .
Med min kamera i högsta hugg .
Toppen 
Sån bra sysselsättning nu i Covid tider och med min åkomma (vad det nu är ) så passar det mig att sitta där på passagerar sidan och bara se allt vackert .
Som att suga upp allt vackert in i kameran och ut i foto.
Härligt.
*
Nått annat som är också härligt (jag börjar dagens blogg med nått positivt , kan ta det mindre positiva sen ) , det är mitt mediterande :) :) jag längtar redan till nästa gång , det är sån underbar känsla att sitta i den brusande energin , man vill inte komma tillbaka till verkligheten alls !
Vet inte hur länge jag skulle kunna sitta för att bli helt nöjd , utan att behöva tvinga sig tillbaka till verkligheten igen .
Jag börjar med min 15 minuters ledda meditation som jag lagt länk till i något föregående inlägg , den första veckan var det tillräckligt , hade svårt att skicka bort vardags tankar på moln då men kom ändock in i skön energi ,fast jag inte trodde det skulle kunna funka med alla stressiga tankar i mitt huvud. Andra veckan var tiden 15 minuter alldeles för kort , så jag fortsatte efteråt med nån mer bra avslappnings musik , nu den här veckan , vill jag sitta hur länge som helst , vill bara att känslan ska fortgå om och om igen .Så otroligt härligt . Nästan så man blir rädd och tänker ? jag kommer aldrig ur det här …… men jodå det gör man , men måste avvakta en lång stund efter innan jag återfår daglig funktion .
In i dimman ! som min meditations lärare säger , så är det Absolut .
Om ni alla där ute förstod hur underbart skönt det är …..Prova vet ja .
Kanske ingen ens skulle behöva ta droger av olika slag , utan bara andas sig in i den härliga dimm- känslan i dig själv .
*
Men min dag började sådär , jag börjat sova längre på morgonen , har lite svårt at ta mig ur sängen .
Vill gärna ligga kvar och bara njuta av känslan där i sängen .
Måste nog börja ställa klockan igen , så jag inte vänder på dygnet .
Vill ju också upp och vinka av min man på morgonen …..
Känns trist att inte sett han då utan måste vänta tills kvällen innan vi ses .
hur som
Tvingade jag mig upp .
Sätta fart på dagen , idag var det tyngre än vanligt att ta sig igenom ett tränings pass , eller kanske inte själva programmet utan bara själva grejen att göra det .
Men jag kom igenom det ...med bravur .
Meditationen var härlig och lååååång .
Sen ut med dom där hundarna .
ja dom där !!!!
Idag känner jag mig inte så glad över dom .
vet inte om Pennie har kommit in i någon sen frigörelse period SUCK .
Eller vad det är som hänt ?
Hon drog i kopplet när hon hit kom , men jag fick ur det riktigt bra , men hon drar fortfarande verkligen om hon vill fram till nått som doft fläck gott gräs en annan hund som hon vill skrämma bort osv , jag har hela tiden haft wgv bältet på henne , det har funkar så där ….vill hon fram till nått så drar hon sig fram ändå hur du än kopplar kopplet på bältet , så gott som alla selar är ju bra tycker jag så man slipper ha nått runt halsen .
Men !
Det funkar inte för oss nu .
Så med skam i kroppen när jag skriver det har jag nu börjat använda nosgrimma.
Då orkar jag hålla henne i dom flesta situationer , och hon drar inte omkring på mig , och ja jag vet att det säkert går att träna ur henne de här , jo säkert om hon hade en matte som var frisk nog för det just nu …...men jag gillar inte det här alternativet , för jag hör hela tiden folk omkring som talar om för en att man ska inte använda grimma på sin hund för man kan förstöra nacken och rygg osv och självklart vill jag inte förstöra min älskade hund …….
Har nu försökt letat inf om skador på hund genom nosgrimma .
Hittar inget bevisligen på det , tror att det beror på hur man använder den , klart om man rycker i den så kan jag förstå om det blir skador , men det kan det verkligen bli om man använder tex stryp halsband också , nu är det ju så att när Pennie har nosgrimma så drar hon inte , och som idag tex när jag var i skogen så flög det upp en stor fågel framför henne och hon reagerade på den , men gjorde inget ryck ….efteråt flamsar hon lite uppjagat fram och tillbaka , men inga ryck .
Och jag hade full kontroll på henne , jag fladdrade inte efter henne som en trasig disktrasa ….
Utan jag kunde lugnt kontrollera situationen.
Znö drar verkligen inte alls hon går för det mesta bakom mig , så där kan det då deffenetivt inte bli några skador .
Men ?
Hur gör jag då .
Jag vet, inte bara kanske att jag inte ska orka hålla henne utan grimma.
Det kändes otroligt osäkert i skogen idag när jag blev kring dragen av min hund i sele.
Om något skulle ha dykigt upp som en hund tex jadu då har jag flugit efter henne .
Så vad gör man ?
Grimman kan jag ta tag i som när man leder en häst och ganska så lugnt ta mig förbi hundar , rådjur osv .Jag försöker hela tiden inte dra i hennes huvud , utan ta tag på sidan .
Vi vill se oss omkring , och då är våra kära hundar med , och då måste grimman sitta på för att det inte ska bli någon halv katastrof , Znö som backar upp sin vän vid tex hundmöten , måste jag också ha grimma på då för min lilla kubik Znö kan bli bra stark hon med .
Fast hon bryr sig inte om hundar annars .
Så ja grimma är mitt redskap nu för att jag ska kunna ta mig ut med mina hundar .
Klart jag tänker många gånger men jag måste ta tag i träning igen !!!! ja visst men när jag har fullt upp och ta tag i mig själv just nu så finns inte den riden .
Önskade att dom var enkla sällskaps hundar , men det fick jag inte den här gången .
Men jag älskar dom !
Som besvärliga barn , inte slutar man älska dom …….
Och !
Klart jag vet att det beror på mig till stor del , men även på hundarna .
Om någon skulle berätta om sådana här problem till mig , skulle jag rekommendera dom att börja träna dom tex NW eller lite vardags lydnad .
Och det är precis det jag kommer att göra bara jag blir någelunda FRISK igen .
Går redan med planer i mitt huvud om hur och vad .
Pratade med en vän idag som också har lite problem med sig själv med ork osv .
Hon har också fortsatt som förr och tagit på sig en ny hund som inte är den lättades hon haft .
Hon lät som jag troligtvist gör nu .
Lite uppgiven
Hm ?
Pennie hade fått börjat vara på hela gården alltså även det delen som vette mot gatan , och oj vad hon trivdes med det var ute mest hela dagen om hon fick , men vad hände ? jo hon skapar sig egna jobb eftersom matte inte gör det år henne , så hon vaktar gården som en galning , aldra helst mot hundar , det låter som om hon håller på att ta ihjäl någon på insidan av staketet !!!!!
Och lyssnar inget när jag försöker få henne att sluta, och med mitt mående och min frustation just nu så är jag inte bra att lösa problemet på ett bra sätt , oj vad jag skulle filmas när jag flyger ut genom dörren nästan lika galen som hon och försöker avstyra det hela.
Inte konstigt att man i sitt dåliga mående tappar självförtroendet på sig som hundtränare …...
Så nu fick hon inte vara där , så idag är hon depprimerad , sitter på baksidan och stirrar på altan dörren …….
Hm
Ja vad ska jag göra ?
Går folk förbi här varje dag med sina hundar .
Igår glömde mitt besök att stänga grinden , hm då gick hon hem till grannen , stod på deras gård och drack vatten , tur hon gillar folk , han lockade bara med henne hem till oss och ringde på .
Oj sa jag vilken tur att det inte passerade någon hund just då på gatan .
Ja verkligen sa han ...han hade hört hennes utbrott på gården.
Oj
Nu har Pennie inte bra rykte här i byn .
Ok jag vet , hon är troligt under stimulerad ...till en viss del i alla fall , då räcker det inte att gå typ en mil om dagen i skogen .
*
Vart försvann mina lydiga hundar ???
Znö tror jag faktiskt trivs med det här livet med sin matte , lugnt och lagomt för henne.
Men Pennie vill ha ut mer av livet , annars hittar hon som sagt på egna aktiviteter .
****
Så matte !
Kom igen !
*
Min dag i dag blev till slut riktigt lugn och skön , när Pennie kom över sin längtan till framsidan och la sig och myste på baksidan .
Och
Min sista promenad med grimmorna blev under kontroll .
Tror att fröknarna tycker bättre om promenaden med en lugnare matte med kontroll .
*






Inga kommentarer: