torsdag 28 november 2019

På ruta ett igen ???

Att man måste vara frisk för att vara sjuk !
det stämmer så himmlans bra .
Jag kämpar verkligen ska ni veta för att bli mig själv igen .
Och då åter igen för er som inte läst det , så är det inget prat om att bli frisk, nä vad menas med det ?
Igentligen ?
Jag har min sjukdom och den är ju en del av mig , så den kommer jag inte bli frisk från .
Men det kan jag leva med 
:)
Så kommer jag bara tillbaka till det stadiet så blir det helt ok 
Igår tröttnade jag verkligen ur på allt om sjukdomar .
Jag hade ju en plan med att bara lugnt vänta ut Östrogenet plus Progerstronet , men i några dagar har jag känt mig mer andfådd och jobbigare att prestera på gymmet .?
Vilket jag inte tänkte så mycket på , för så kan det ju vara ibland.
Men här om dagen när jag var ute och gick lite fortare med min dotter visserligen kan hon ha mer go i lungorna än vad jag har ;) men ?
Så illa tung andad borde jag inte bli , men det blev jag och uppförsbacken som jag nu förtiden brukar i riktig bra andning kändes oövervinnerlig ?
Då började jag att fundera ? vad händer , när det sen med bara ett halvt program på gymmet kändes super tungt och motigt ? då började jag att funderar .
Inte bra med andfåddhet ihop med Östrogen behandling.
Läste FASS och kontaktade gyn , och vc , på alla ställen tycktes det att man skulle bli uppkollad vid läkare, så mot min vilja fick jag en tid vid vc igen .
Ska nog skaffa klippkort där nu …...
På gyn kändes det som om det satt en människa på fel plats igen .
Hon sa att det är vell bara du slutar med östrogenet , för klimakteriet är ju ingen döds sjukdom !!!!
Alltså ?
Säger man så ?
Så nu vet ni alla ni där ute som har riktigt jobbigt med era klimakterie symtomer , det är ingen dödsdom …..
Så men bra då , skönt att veta det fast man ibland mår som om man heldre skulle vilja vara död .
Och det sitter människan och säger ? hon vet inget om mig , tänk om jag hade självmordstankar ?
Så ok visst är det så , jag ska vell inte dö av det .
Så vad tusan gnäller jag om .
Väldigt ogenomtänkt ibland
Som igår på Radio Dalarna när det var någon komiker som gjorde sig lustig över depprimerade människor , och samtidigt skulle ta fram att Dala folk dom tog sig samman och bara fixade det ?????
Men ? 
Hur kunde det vara skoj ?
Hur många tror dom inte mår dåligt denna tid på året och aldra helst nu när det vart så himmlans grått länge .Det tyckte inte jag var nått att skämta om , hur känns det för såna som mig ? vad tusan ! kan jag inte bara rycka upp mig …..som en riktigt tuff människa .
Ja det som hände var kanske att jag blev arg och det kan ju vara lite motor ibland .
Kom till en läkare ännu en bra läkare , det finns några stycken :) :)
Träffade en i måndags också som var så himmlans bra en läkare verkligen och samma med den här , kändes också som en läkare .
Jag blev ordentligt igenom gådd och hade han inte kunnat tagit dom proverna han tog ? var nått så man ser lungkapaciteten så hade jag vart tvungen att åkt till Falun, så tacksam att jag slapp det .
Och allt var ok !!!!
Så glad för det .
Så nu släpper jag detta med Östrogenet, vill verkligen inte också känna mig ännu mera orkeslös tung i kroppen och flåsig , så nä ,ska jag inte ens kunna träna och motionera .
Jag gör ett nytt försök att klara mig utan hormon hjälp.
Återgår visserligen till mina hälsokost preparat.
Remifemin och Femerelle .
Alla nätter med Östrogen har jag simmat runt i svett .
Kanske för kort tid , eller för liten dos?
Inatt svettades jag , men inte på samma sätt , och sov riktigt bra :) :) 
Så nu är jag frisk och önskade att jag inte skulle behöva prata nå mer om mina sjukdoms bilder.
ser mig själv bara prat ,prat och åter prat ,så trött på den personen .
Så nu är jag frisk :) :)
Jag får rida ut det , som min farmor sa , rid ut det.
*
Igår tog vi hem Misa/Ester
Hon ska som sagt heta Ester nu när hon bor hos oss.
Men Ester tycker inte det är så hemskt kul att vara här.
Ihop med två stora hundar .
Och en massa nya dofter , en massa nytt.
Hon smög runt på övervåningen igår kväll , fann en gömmar plats under soffan .
Och där har hon nu vart mest .
Hon har smygit runt i natt , såg hon trampat runt i katt lådan .
Men satt under soffan nu på morgonen igen .
Får vell ge henne tid .
Znö är galen i henne , men det är verkligen inte ömsesidigt .
Hon ligger och kikar på henne där hon sitter under soffan , och försöker prata lite pipigt med henne.
Men det reulterar bara i att Ester morrar ljudligt åt henne.
När Pennie vill kika , morrar Znö åt Pennie .
Jadu ?
Inatt fick hundarna ligga nerpå ihop med min son 
Men min Znö var inte nöjd hon ska ju ligga nära mig nån stans på golvet .
Så lite synd var det om Znö i natt .
Så hon har nog sovit dåligt , för nu sover hon som en stock .
Hoppas det löser sig snart.
Så vi får en fungerandes familj igen ;)


*
I måndags släppte jag hundarna på fallet .
Super peppade var dom .
Men Pennie fick upp något mycket intressant i doft väg ?
Och drog verkligen som en avlöning.
Alltså oj vad hon sprang så henen först genom skogen hon bara swischade förbi där inne , och öronen fungerade verkligen inte längre.
Sen ut på kalhygget , oj vad det bar iväg över ett ganska stort område kalhygge och in i nästa skog , inte en reaktion på mitt visslande, ropandes .
Suck !
Och du ska veta vad orolig jag blev , mest är man ju rädd att dom ska fastna , gå ner sig , komma ut på någon väg osv Och tiden den gick och jag och Znö som tack och lov bestämmer sig för att vara med sin matte ,travade fram och tillbaka efter vägen och var oroliga.
Nä rjag nästan gett upp !
Kom hon nerifrån där bilen stod , troligt har hon gått dit.
Och oj vad slut hon var , såg ut som en pensionär hund när hon gick , såg ut som hon hade ont åt höfterna , men ni vet vad dom hade fått arbetat över kalhygget , öm fotad var hon också .
Och jag blev lite rädd att hon verkligen förstört nått i sin kropp.
Men efter någon timme knappt vila hemma så var hon igång igen .
Denna hund !
Så nu då ? törs jag inte släppa henne igen Hm :(
En Gps är nog en av dom högsta önskningarna på min önskelista (om jag nu hade en )
*
Känns som om jag liksom skummar över en massa som har betydelse .
men nu hänger hundarna snart på mig för dom vill ut på sin morgon promenad , och nu är det ljust i skogen . Priveligering när man har gård att man kan välja sina tider när man vill gå ut .
Ha en fin dag !
Mer kommer inom kort 
*


2 kommentarer:

Unknown sa...

Så glad att läsa allt du skriver, fint och bra beskrivning av din historia och problem samt lycka, må God vara med dig❤❤❤

Unknown sa...

Fin bild av ester