torsdag 21 november 2019

Inväntar Ljuset

Eller ljusare i alla fall .
Så grått och mörkt ute , och dimmigt , gick i "min" skog i går omkring 15.30 och ja det är verkligen november nu och slutet på nov , det var så dimmigt i skogen så det var nästan läskigt ,och skumt , innan mörkret föll helt vid halv fem .
Så nu inväntar jag någelunda ljus så jag ser att gå med mina fröknar i skogen .
Igår var vi på fallet .


Pennie älskar att vara där .
Klart hon gör eftersom hon inte är så lätt att ha lös , så är detta nästan enda stället jag törs släppa henne på , mycke kalhygge ,trist förstårs men jag ser henne när hon är ute på sina sök av vilda djur .
Om hon är koncentrerad helt inne i sitt flöde är hon , hör ingenting.
Men !
sen ser man att hon liksom kommer på ? men vänta nu ? visst hade jag en matte med mig ???
Hm ? vart tog hon vägen ?
Då stannar hon upp och letar efter mig , men sen ser man att mitt i det där kom ihåget , så kanske hon får upp en doft igen , och då är jag glömd igen .
Men till slut ramlar "femöringen" ner och hon kommer så fint tillbaka till mig .
Då går hon gärna nära och länge bredvid mig ? Om det är för att hon faktiskt är trött ? eller att hon försöker visa  mig lite att hon är så duktig och vill bara vara med mig .
Men sen är det borta igen .
Och iväg i full fart .
Denna brutta :) :) 
Men härligt är det att se henne i löst tillstånd.












Znö 
är min super följeslagare , visst drar hon en sväng , men inte så långt bort att hon inte har koll på mig 
Hon vill vara med sin matte :)
Det vill nog Pennie med , och jag tror inte hon tycker att hon är borta på nått vis , nä hon har säkert full focus på mig , utan det är bara hennes  långa ben och en massa ork som gör att hon kommer lite långt bort , tror inte att hon någonsin tycker att hon är borta !!!
Utan hon kommer iväg i rasandes fart och då kommer man långt bort från matte .
Hm 
Skulle haft en Gps på henne , så jag visste vart hon var .





Jobbigt att springa låååångt i kuperad mark 





Ställer upp sig så fint .
Min Älskade fröknar.
*
Lite läskigt är det att vara på fallet sen jag hörde om den där Björnen , som förhoppnings vist bara passerade .Men ! det har säkert vart många vilda djur som har kikat på en genom alla skogs vändor i mitt liv .
Kände mig lite mer säker när jag hade 5 stycken Lb med mig och en blandis Schäfer /Border collie.
Dom höll nog undan bra runt om mig .
Finns en tjej med sina Amstaff eller om det är Pittbull ? vet inte här i Grängesberg som man inte vill möta med sina hundar , jag var nog lite sån med mina 6 stycken hundar , ingen ville nog möta mig heller , fast ! mina hundar slogs inte, om inte någon hoppade på dom.
Men det kunde ju inte dom veta som mötte mig .
Fick mig en utskällning av en galen man en gång , och då vände jag som jag alltid brukar göra när jag såg någon komma , men han drog efter mig i full fart och skällde på mig så jag inte fick en syl i vädret , och då ni som känner mig får man verkligen inte en syl i vädret för jag brukar inte vara mållös. jag försökte verkligen flera gånger komma till tals , men det gick inte , vet att jag sa flera gånger i lugn ton , nu får du lugna dig att får du nog en hjärt infarkt , har aldrig träffat en sån galen man mer än på mitt jobb ...kändes om som han inte var frisk , riktigt obehaglig  , tur jag hade 6 hundar som stod framför mig , efteråt när han äntligen gav sig och gick ,
Så kom jag i nån form av chock , och grät hejdlöst , ringde till min man och grät ...
Vet att han blev tokig och försökte leta på denna man senare , tur att han inte hittade på han utav flera anledningar .
Efter det tyckte jag att det var mindre kul att gå just i dessa områden .
Så jag letade mig till andra ställen .
Alla hundarna jag då hade var olika .
Tai 
Kunde jag inte ha lös, hon fick gå i koppel .
Zicko
Var suverän lös , han gick längst fram och höll koll , ingen fick gå förbi han , och ingen gjorde det .
Fick jag stopp på han så stannade alla dom andra .
Ibland kunde han inte hålla sig utan drog efter vilda djur , eller någon häst !!!! 
Tischa 
Gick alltid med mig 
Flisan 
Var en del av mig , hon hjälpte mig hålla koll på dom andra , dom fick lite däng om dom inte kom när matte ropade .
Tara 
Var Flisans dotter gjorde som hon gjorde 
Tania 
Var lite knepig , som att ha ett handikappat barn med sig .
Tilda 
Var som sin mormor , och en av dom lydigaste Lb jag haft 
Tyra 
och Tilda höll alltid ihop med Tilda 
*
alla så älskade !
och som sagt deras berättelser kommer på hemsidan 
*
Veckorna rasar förbi i full fart .
Jag jobbar stenhårt på att bli mig själv igen .
Frisk!
är ett ord som jag inte riktigt tar i min mun 
För att bli frisk från tex min manodepressivitet blir man inte frisk från , och ja den delen av mig är ju jag och jag kan leva med det , eftersom jag nu förtiden (det var i alla fall så ) att jag hade kortare låga perioder än dom kreativa perioderna , och det kunde jag leva med och mådde ganska så bra i det dom senaste 20 åren ca , före det hade jag det jobbigare men man lär sig nog att hantera sig själv genom åren . Och jag älskade dom kreativa perioderna .som var mer såna än maniska som äldre.
Jodå kan kunde bli väldigt "manisk" märktes ganska så väl när jag började prata så fort så jag knappt han med att få ur mig allt jag ville berätta .
Och la massor av tid på vissa saker .
Men 
det senaste året har varit så jobbigt , att gå omkring och aldrig ha någon riktigt glädje eller lust till nått är inte ok , att mest gå och längta efter kvällar när jag får krypa upp i soffhörnet under en filt , och sova mig igenom nästan alla program . är vell inte ett liv ?
Att bara göra det som måste göras .
Absolut inget annat .
Nä !
Verkligen så trist .
*
Fick en tid efter min egna remiss skickat till kvinnokliniken .
och tänkte oj vad härligt :) 
Nu får jag äntligen träffa någon som förstår sig på mig ,människor som jobbar med ett av mina problem mest hela tiden ,
Toppen !
Kanske jag kunde få diskutera klimakteriet , och kanske dom har någon hum om sköldkörteln också ?
Eftersom det har lite lika symtomer .
Glad och lite nervös glädje tog jag mig till Falun .
Blev uppropade av en ung pojke av utländsk på brå, tänkte inte så mycket på det innan han presenterade sig som min läkare !!!!!?????
Alltså ! döm om min besvikelse, orden , Du skojar höll på att ramla ut ur min mun .
Hur ? varför jobbar en sån människa på en Gynmottagning .
Vad vet han om en äldre kvinnas problem ? hur många kvinnor skulle bli glad över det mötet.
Vad händer ? dom förföljer mig , dom oförstående männen . Jo då han hade läst på vissa saker om kvinnor , men ingen större förståelse.
Och till saken hör att jag fick genom gå en gyn undersökning av denna pojk !!!
Det enda jag vill säga om den undersökningen här , var att jag mest hela tiden tänkte , han är ändock en läkare , han är ändock en läkare ……...
Jag har kunnat sagt nej ! men vem är jag då ? som inte vill bli undersökt av en läkare ?
Det kom in en kvinna till slut , när han troligt inte visset vad han fann i min livmoder ,under ultra ljudet , så kom det äntligen in en kvinna , som kändes helt super jämnfört att ha där .
Och ja det var vell bra att han var noga och fann den lilla troliga Polypen som bodde i min skrumpnande livmoder .
Troligt godartad 
Så jag ska nu gå och vänta på en skrapning ….tror jag det blir , och någon ska ännu en gång rota i mitt inre :(
Kändes som ett konstigt övergrepp när jag åkte hem .
Så mycke skit en kvinna ska vara tvungen att utstå.
Fick utskrivet Östrogen , plus Gulkroppshormon , det sista för att jag inte ska få cancer i min livmoder !!!!
Kände mig inte speciellt trygg i mitt beslut om Östrogen .
Och han pojken var inte man till att ge mig ett besked som jag kunde ta , utan typ säger att nä det är ju ingen dödsdom !!!! öh ? ok nä men så bra då 
Så nu försöker jag luta mig tillbaka i mitt beslut , och bara ta medicinen jag fått utskrivet , och ha ett stooort tålamod och vänta .
Han läkaren sa ja du får ge det 4-5 månader ???
Ok så jag ska fortsätta att må skit i ca ett halvår till ???
Men troligt förhoppningsvist var det ett läkar tänk , att det då är fullgott , och att det ger någon effekt innan det , svettas i massor nu , när jag låter bli mina hälsokost preparat , som tydligt gjorde nån effekt ändå . Svettningarna gör mig verkligen deprimerad att inte kunna jobba med nått utan att bli sjö blöt hela tiden är så fruktansvärt skit så ingen som inte har upplevt det kan förstå .
Att inte våga kramas med sin älskade för att hur som blir man genom blöt i svett !
Känns mindre mysigt 
Att umgås med människor och helt plötsligt blir man illröd och svetten sipprar fram i pannan och rinner ner efter bålen så man skulle behöva ha en massa ombyten med sig , det är inte skoj .
Jag tänkte idag , tack och lov att jag bor i ett någelunda kallt land , hur gör kvinnorna i utlandet ?
Dom lär vell komma i klimakteriet dom med !!!!
För sommaren är inte kul för en sån som mig .
Så !
Nu är min plan att vänta ut östrogenet , och hoppas det är just detta hormon flipp som ställer till det mest för mig nu .
Försöker få en tid vid min nya läkare en kvinna , för att ev utreda min sköldkörtel , men har inte ens fått träffat henne än ? hon är sjukskriven , och de går inte att boka tid hos henne nu , och min sjukskrivning går ut den 24 nov så då får jag åter igen ringa om en akut tid , och åter igen träffa en läkare som inte bryr sig alls , och hoppas att han (för det är säkert en han )  på en kvart kan vara snäll och ge mig en förlängning av min sjukskrivning så jag har mer tid på mig att bli jag igen .
Man ska verkligen vara frisk för att kunna vara sjuk .
Nog om detta trista.
*
I tisdags var det sista meditationen , på Engelen , för detta år .
Och vilken fantastisk meditation , vet att inte många tror på det som jag tror på .
Men oj om alla förstod hur underbart det är att vara så där härligt i en meditation .
Ingen ville komma tillbaka till nu från den härliga känslan /energin vi befann oss i .
Om man kunde få finna sig i den känslan mer under sin tid på jorden ...
Underbart !
Jag rekommenderar det verkligen .
Alla kan meditera.
*
Ibland just nu i mitt liv , är jag alldeles för mycket i mig själv.
Men ja jag är ju bla hemma för just den anledningen att jobba tillbaka till mig själv , så visst det blir en hel del focus på mig själv.
Men !
Igår saknade jag min yngsta son (som jag gör då och då träffar han alldeles för lite för min smak )och hans sambo , så efter fröknarnas fall tid , så åkte jag förbi vid dom .
Kom in där glad i hågen , och upptäckte fika framsatt på bordet och hon höll på att fixa grädde , så jag sa bara ok vad är på gång här då ???
Jo hon min sons sambo som han levt omkring med i nått år nu , fyllde år !!!
Men allvarligt hur tusen kan jag inte ha nån koll på sånt, SKIT !
Kanske det var meningen att jag skulle få mig en tanke ställare och tänka mer på andra .
Väldigt kymig kände jag mig .
Hm 
Bättring människa bättring !
*



Majken 2 1/2 år 
Gofia

Tur jag har härliga små barnbarn , och barn förstårs , önskade att jag nu har haft minst 10 barn i mitt liv :) Så härligt ! det är livets efterrätt verkligen .
Dom ger mig så mycket glädje och energie .
*
Tänker på dom som är ensamma i livet så hemskt .
Läste om en människa som legat död i 3 år i en hyres kåk av nå slag .
Ingen som saknade den människan !?
Så otroligt sorgligt .
Vi är alla så upptagna av våra liv .
*
Så tacksam för alla omkring mig !
Nära och kära och vänner , och dom pälsade .
*
Vi har ju bestämt oss nu för att ta hem en katt dam från katthemmet .
Så nu går jag bara och väntar på att hon blir besiktad av bästa Torkel , sen ska hon bli hämtad hit .
Hoppas hon kommer att trivas bra i vårat hem .
Berättade för henne sist vi var till katthemmet att hon skulle få komma och bo hos oss.
Hon heter Misa just nu .
men min man ska få ge henne ett namn .
Han är ju rätt bra på det ,eller hur Johanna 
;)


***








Inga kommentarer: