måndag 26 augusti 2019

Klåda Znö

Ja måste ju säga att det är det som snurrar mest i mitt huvud nu.
Znö och hennes klåda.
Under sommaren och troligt längre än så , har Znö kliat sig ,det axelerade strax före innan vi åkte till Norrland ( hm stress runt husvagns semester ? ) då kliade hon sig så mycket så jag tänkte måste vara typ skabb , för enda gångerna jag sett någon hund klia sig så mycket är när dom haft skabb.
Fick utskrivet Stronghold, utan nån säkerhet att det var skabb, tyckte hon blev bättre ,men fortsatte att klia sig frenetiskt i mellan åt , fick då kortison utskrivet , vilket lugnade henne på kliningarna men hon blev skum ,seg och annorlunda hm .
Tyckte som sagt att hon blev bättre men kom igång och kliade sig igen , då tänkte jag Frontline då har jag provat dom delarna,
Blev bättre en liten tag ,men kom igång igen .
I lördags höll vi på med en massa här hemma lite överallt , hon kliade sig , så jag tänkte kanske hon är svettig lortig i sin tjocka päls, så vi tog dom till Hötjärn , tyckte det vart bättre ett tag , men kom igång igen lite smått efter ett tag .
Igår var det ganska så lugnt under dagen ??
Sen åkte hon och jag på HIH första gången för henne på typ nästan ett år .
Stressat vart det för min lilla fröken.
Hon brukar hoppa på mig när hon blir stressad tex under träningar som denna .
Men ! 
Nu i stället för att hoppa , flåsar hon och kliar sig .
Så fort det blev vila på slut stunden kliade hon sig , gjorde vi nått gick det bra .
När vi sen kom hem .
Kliade hon sig frenetiskt :(
När jag satt framför tv  somnade hon utan att klia sig .
I morse vaknade jag som vanligt ett mönster i mitt liv den senaste veckan  och svettas floder och inte kan sova , då hörde jag hur hon kom igång igen och kliade sig , somnade till en stund och vaknade igen av att nu hade det rusat iväg hon kliade sig frenetiskt igen , kom och buttade på mig .
Gick upp och släppte ut dom , efter kiss vändan kom hon in och la sig , ingen klining ????
Så vi får se 
Kommer att skriva om hennes resa här .
Kanske ingen intressant läsning men viktig för mig .
och dom som tycker att jag borde vell åka till veterinär jodå det kommer jag om inte detta jag provar nu kommer att funka.
Med råd från en som är påläst.
Ska jag ta bort allt konstlat mat som foder , nu blir det bara kött här till mina hundars glädje.
Att det inte hänt förr är både ekonomiskt och lathet , lite bekvämt att ge dom foder tex när man kommer hem från natt jobbet .

Fick lite dåligt samvete efter att varit på klubben igår !
Tänk om det är smittsamt ?
Men så tänkte jag nä verkligen inte om inte Pennie fått det under typ fyra månader så borde ingen få det en stund på klubben .
Kollade igenom hennes kliställen nu på morgonen ,finns inget mer än hud.
*

Plockade in ett par foton från Wij


Nått jag tänker stjäla till min trädgård ide`n alltså ;)

*
Släppte ut hundarna som vanligt bara upp med dörren på baksidan
Igen vilket har hänt flera gånger rusar det fram en katt ur en buske vid fågel mat platserna 
Att hon vågar denna grann katt 
Jag vet allt vem hon är och vart hon hör den tokiga !!!
Att hon vågar ?
Livrädd att Pennie som är snabbast får tag i henne .
Tänkte ett tag att sätta igen hålet där hon går ut , men nä törs inte tänk om hon inte märkt det och springer som en tok dit med Pennie efter sig och inte kommer ut ?
Så ja dom får vell fortsätta med detta spektakel ...
Två fåglar hade hon troligt tagit död på , som Pennie låg och snuttade på hm 
Så nu lär det nog bli en avmaskning på dom .
Eller ?

*
Jaha hur gör jag med HIH nu då ?
Om det stressar igång Znös klåda , eftersom hon tydligt verkar bli väldigt stressad av såna ställen.
Ska jag nog inte ta henen dit ? 
Eller ska jag ha henne bara bredvid och titta ?
Eller ?
Då gick det bättre på stads promenaden , så kanske det blir hennes grej i stället , min tro om att det kanske hjälper henne att bli något van vid att ha människor omkring sig ,önskan om att hon kanske upptäcker att alla människor inte hoppar på henne .
Eller ?
Ska man bara låta henne vara som hon är och ibland måste hon bli stressad , för vi resten av familjen måste leva nån form av liv.
?
Så svårt och jag kommer säkert grunna på detta hela hennes liv.
Hon är snart 4 år och fungerar ju riktigt bra om man tänker på vad jag trodde från början 
kanske jag måste sluta att ställa massa märkliga krav på mina fyrbenta vänner och låta dom leva sina liv.
Har ju betalt HIH , tänkte då först om jag skulle byta och ta Pennie istället , MEN ! hon tycker hundar är läskiga och på den där kursen måste man ju säga att det kan faktiskt komma fram fel sorts hundar till henne ,även fast det är snälla hundar så kan hon ju känna in dom fel , och jag vill inte utsätta henne för det heller så nä .
Åter till ruta ett !
Blir nog ingen kurs alls på mina flickor .
Jo 
Pennie ska få gå NW tema dagar det gillar hon , då är hon inne i sina sök och verkar inte bry sig så mycket i dom andra hundarna , och är det riktigt bra får man söka en i taget eller på avstånd från varandra.
Tänk att det blivit så svårt att ha hund.
*
Lycka
En Bearder Collie flicka
Hon kände av att Znö var stressad 
Så hon kom fram och pussade på henne .
Får vell skaffa lite hundkompisar till dom i stället .....
Såna där lyckor
*
Nog om det nu ska jag köra igång min dag .
Har semester denna veckan :)
Oj om jag alltid fick vara hemma , mår verkligen bäst då .
Kan lägga upp mina dagar på ett bra sätt då .
Både för mig och mina fyrbenta.
*
Idag ska vi bygga grind, jadå klart att min man gör jobbet mest , men jag är designer.
:)
*





Inga kommentarer: