måndag 15 juli 2019

Tillbaka till verkligheten

Nu är min och min mans semester slut .
Ledsamt , långt till nästa sommar ,eller inte , för tiden går verkligen i rasandes fart .
Vi tog en tur till Njupeskär förra veckan Torsdag tror jag det var ? 
Här kommer lite foton därifrån .


Längtade till den här platsen
Efter första gången vi var dit , var jag helt tagen av den vackra naturen.
Första året hade vi med oss våra då tre Lb .
Vilket var trångt på spångarna och Znö var rädd mest hela tiden , för det var människor överallt.
Så i år bestämde vi oss , tack vare våran son Kim som var snäll och hade hundarna hemma., att hundarna fick vara hemma .
Så vi gjorde en tur över dagen .
Mycket bil åka blir det , min man skulle kunna köra hur långt som helst, så jag får liksom stoppa han i mellan åt , eller som då till Njupeskär att man har ett mål.
I år var jag inte lika tagen ?
Vet inte vad som hänt ?
Det var verkligen super mycke folk där , så igen var jag lycklig att inte hundarna var med .
Så några med hund , men dom flesta hade stora packningar och skulle säkert ut på nån längre tur med tält och allt .
Skulle säkert vara fantastisk upplevelse .
Men mina lungor och min mans fot skulle nog sätta käppar i hjulen så att säga .
Så vi nöjde oss med att gå ca 6 km 
Men ?
Nått var det med naturen 
också i lite grå toning
Eller ?
är det inget som kan jämnföras med Lapplands vackra natur ?




"Stigarna " var liksom inbygda.
Super trevligt att dom byggt runt naturen 
Men ?
Jag kände mig långt ifrån naturen .
Första året vi var där gick vi liksom i naturen på ett annat sätt .
Men ja jag förstår att man inte kan ha en så massa folk gåendes i naturen mest hela tiden , då bli den säkert förstörd, men på nått sätt var den det nu .



Självklart vacker , men ?





Såna här nya ställen var byggda här och där 










I år tog vi oss ända fram till fallet .
Hade vi haft hundar så nej .
En dålig bild på trappen ner mot fallet .
Men 
Den var verkligen ett stort steg för mig 
Jag som är så fruktansvärt höjd rädd och allt som är tvärt.
Tre tvära trappor .
Nybyggda och fina
Min man fick mig ner , med mig tittandes på hans ryggtavla hela vägen ner .
Flyttade knappt blicken alls där i från 
När jag kom ner var jag alldeles svag i benen , och hade ont i benen .
Darrig , fick hämta andan flera gånger .
Som tur var så behövde jag inte gå upp igen man gick en annan väg tillbaka .
Men ok , mitt mål var att ta mig ända fram detta år , och det gjorde jag 
Hade tränings värk i benen flera dagar efteråt 













På väg hem bild 

*
Sen vilade vi en dag fredagen 
Och i Lördags 
Lämnade vi hundarna hemma igen med sonen .
Och tog en tripp till Västkusten.
Känns så där att lämna hundarna hemma , inget man är van vid .
Men !
Med en hund som tycker människor är otäcka och verkligen vill fly om dom kommer för nära i hennes ögon ,och en som tycker hundar är så där trevliga att ha intill sig .
Så har dom faktiskt såna här gånger bättre hemma.
Men känns så där att lämna hemma .
Men ok ett par gånger per år så får det allt gå ;)

Här kommer lite foton från Västkusten


Vacker fjäril från första mat stoppet 
Hittade en fin plats vid vatten , som vi kunde ta ut våra för en gångs skull medtagna stolar.
Och sätta oss med fin utsikt och äta 
Ur mysigt



Satt i Strömstad och titta på omgivningen , trevligt :)
Men alldels för mycke folk där med.






När vi åkte vidare mot Grebbestad, hamnade vi i en bilkö, visade sig att det var Crusing .
Tog en evighet att at sig fram , och inte så att man kunde stanna nån stans för fullt överallt och hade vi stannat hade vi vell aldrig kommit ut igen ?



















Mysig tur :)
*

Jag börjar med ledig vecka , så ska inte klaga .
Har funderat på vårat hundbestånd, och på min glädje att ha hund
Och vad jag igentligen vill?
Jag skulle vilja ha en hund som vaktar , och ja jag vet att jag själv omedvetet eller ? 
Har tränat ur dessa två fröknar så dom vaktar inte hemmet , utan det gjorde Tilda och jag , och nu när Tilda är borta så vaktar jag .....
Inte husvagnen heller .
Bilen tycker Pennie att hon ska vakta mot hundar i allafall .
Gården vaktar hon mot allt 
Men innen , inte ett ljud vid dörren .
Tyvärr
Jag vill gärna ha en vakt hund.
Och hur lär man sina icke vaktiga hundar att vakta då ?
Ja det vete tusan ?
Försökte nån gång att rusa mot dörren när det knackade , klappade i händerna och hejade på Pennie .
Men hon hoppade med bredvid och trodde nog att nu har hon blitt tokig den där människan .
Har försökt Googlat på det , men det finns bara hur man får hunden att sluta skälla , och att man berömmer när dom skäller vid dörren , just , då ska dom skälla ...det gör inte mina .
Så !
Som en vän sa , det är nog kört !
Så jag började leta efter en hundras som skäller , som är vaktiga . och en vän till mig har Bichon Havanais , bra på alla sätt och skvallriga , men ! det stora menet , dom har massor av päls.
Jaha tänkte jag jag får vell kamma då ?
Men desto mer jag tänkte på det , desto mer inser jag att det inte är min grej tyvärr.
Får lägga en beställning till tex Hundstallet , skällig vakthund önskas.
Hm ?
Jag letade runt lite mer bland olika hundraser .
Och kom igen , för jag har vart där förr , till Kooikerhundje , set ut som en större modell av Cavalierer , men dom här är friskare och mer revir känsla på dom .
Och jag skulle kunna använda den i tex NW .
Kanske tillochmed ställa ut den , lite kortare ben ;) :) 
Jag menar att man inte behöver springa så fort med den som med en LB
Ja !!!!
men en sån blir bra .
Ända tills jag kom på ?
Oj vad dom kostar nu hundarna .
Så ja om det ska bli en sån får jag allt spara !!!
Jag skickade ett mail till den närmaste Kenneln , men inte fått nått svar än .
Ja ni , jag var nog inte duktig på att skriva fram mig som en bra "valpköpare" .
Så därifrån får jag nog inte köpa nån hund hur mycke jag än sparar .
Så ja vi får se vad som händer.
Min nästa hundplan 
Är att köpa in en Lb den dagen mina fröknar är gamla .
För en Lb kan jag inte leva utan ....
jaja lite tankar om det .
*
Tagit tag i promenader ,gym och vad jag stoppar i min mun igen .
Tufft 
Men ska gå
Idag är det promenader som gäller , var ut i det fantastiska sommar vädret , det verkligen öste ner .
Då tänker jag tur man har hundar som tål regn ;)
Och jag har ju regnställ.
Nu ligger dom och gottar sig i var sitt hörn.
*
Jag känner att jag kommer lite mer upp på ytan,med min deppression .
men fortfarande känner jag att det är lätt att trilla ner igen .
Jag ska göra ett program på datorn KBT.
Som ska hjälpa
Men fast jag sa till min pratare att jag hade koll på vart jag hade papperen så har jag inte hittat dom än :) kanske idag när jag städar.
För ja jag behöver hjälp att ta mig upp ur denna depression ….och hoppas jag får det ,
Har ångest inför att börja jobba , men jag måste försöka ta tag i det.
Så en hel del tankar och mycket på gång .
**
Ha en regnig härlig dag :)







Inga kommentarer: