måndag 8 juli 2019

Hemma

Hem kom vi på fredagen.
Ingen av oss ,jo kanske Pennie ;) ville åka hem.
Skulle banne mig kunna tänka mig att bo i en husvagn.
Så lite med måsten underbart.
Vi hade i alla fall helt underbara dagar i bla Lappland.
Vilket fantastiskt ställe , det är som en saga, utan att överdriva så blir jag alldeles hänförd av naturen där uppe .Jag ser nått nytt hela tiden .
Naturen sprudlar ,den dansar av glädje ,den är glad …..
När man kommer längre ner i Sverige från Lappland kommer det in en mer grå ton ..tyvärr
Fast Dalarna och även andra platser är vackra i Sverige , för vårat land är vackert , så kommer den liksom in en disighet .en grå ton .
Här kommer en del av alla foton jag tog på våran resa
.

Vid Snörbo (tror jag det hette ???? )
Första natten .
En trevlig rast plats efter vägen mot Sveg , några som tagit arrende på platsen,
och ordnat med dass och lite annan fix .
Kostar 50 kr att stå där en natt , och en 5 att låna dasset ;)
Det var här jag vaknade vid 4 på morgonen och kände hur Znö satt och stirra på mig .
Så ut och kissa den där hunden som gick på kortison .
Ja den andra hängde ju med också :)
Så jag fastnade i lugnet där utanför , och älvorna som dansade på vattnet fångade min uppmärksamhet .
Så jag tog kameran och försökte få in det på bild , men ja ni förstår att det är svårt att få känslan på bild .
Vilket fantastiskt lugn .
Det är där man kam tro att jorden våran är en kärleks full plast .
Fats man i bakhuvudet vet att tyvärr inte så är fallet .


*


En and mamma kom simmandes med sina små 
Räknade dom till tio stycken .
Hon snattrade på mest hela tiden för att hålla ordning på dom alla .
Jagade undan dom andra änderna om dom kom för nära henens små .
Så urhärligt att se hennes kämpande för att vakta sina små .
Men mitt i glädjen vart jag ledsen i tanken på att hur många av dessa små ska hon kunna hålla liv i från alla hemska faror i hennes och dom smås värld.
Mitt i glädjen att dom små kom nästan fram till mig , blev jag jätte rädd i tanken om rädslan att dom litade alldeles för mycke på min godhet :(
Tänk om jag varit en av dom människorna som är alldeles för långt från sina själar .
Så otäcka tankar dök upp i mitt huvud vad såna kan göra med dessa små :(
Man har läst alldeles för mycke hemskt .
Så mitt i min glädje över allt det vackra blev jag en aningen nedstämd.


Så många vackra vyer efter vägen 

Och moln jag älskar moln 



Och alla dessa vackra vägar som i en saga , vart tar den oss denna sago värld




Damen ? som bara stod där ?
Där mitt på sin gård 



Tänk att få leva med denna vyn 



Min älskade man 
vid en liten mack efter vägen 
Kommer inte ihåg just nu vad det hette ?


Midsommar blomstren var i full blom



Trappstegs forsen





Mina fröknar fick sitta kvar i bilen , den ena "rädd" för hundar och den andra för människor 
Ja ni vet och det var utav den varan en hel del på denna platsen



Söt fröknarna 






Fin rast plats på väg upp mot Stekenjokk


Vackra Björkar 
Det r som om dom verkligen vet att dom är otroligt omtyckta och betydelse fulla här uppe 







Oborstade rumpor :)
En av dom sakerna som jag glömde at med mig 
En borste 








vägen mot Fastmomakke
Kyrkbyn









Här var naturen lycklig 













*





Stekenjokk
Här kan man suga i sig en massa energie .
Så rent så friskt


Tyvärr så snöade det och var 1 grad 
inte hela tiden som synes , och ingen bra bild fick jag när det snöade .
och en annan sak som jag gömt var mössa och vantar ;)




Vårat braiga ekipage




Vi har aldrig vart i Tärnaby
Så vi tog en tur dit m hade vi haft "pass" på våra hundar hade vi kunnat fortsätta till Norge 
men inget sånt i  år heller hm 
Men glad var jag att vi tog en tur fram och tillbaka 
För otroligt vacker natur efter vägen 









Efter Storuman 
Hamnade vi på en camping .
Chill Inn
Mycke trevlig personal 
Tyckte jag som hittade en tjej som kändes lite som jag 
Åtminstonde som jag var när jag var ung 
:)
Vi fann varandra liksom bara genom enkel in checkning :)


Vi fick en härlig plats vid vattnet 





*





*
Massa mer kort finns och kanske kommer fram
Och jag har ett block i bilen som jag antecknar sånt som jag upplever efter vägen 
Så mer kommer .
Om våran härliga resa till åter igen Lappland
*
Klockan är snart 10 på morgonen 
Och jag och flickorna har vart ut i omgångar , en i taget , på var sin lång promenad .
Gått ca 7000 steg nu på morgon .
Om jag har rasta sta min fysik på dessa semester veckor .
För det första har jag inte tränat på 1 och en halv vecka , och det känns stel är jag .
Och promenaderna blir inte lika när man är på semester , och Pennie har också vart lite halt igen ,
Znö har vart tagen av kortisonet , hon var sig inte alls lik , men hon slapp kliningarna ,men om jag på nå vis kan i framtiden så ska hon inte ha kortison .
hon fick sin sista dos förra veckan på tisdag av Stronghold, och nu har jag inga kliningar sett :) 
Och Pennie har inte visat nått heller 
Så nu håller jag tummarna för att all scabb är borta 
Och ja 
det var ju också en av dom sakerna som jag glömde inför resan
Znö´s andra dos av Stronghold.
Så jag satt på söndag kvällen och sms till min vet . som är säkert ganska trött på mig nu .
Och undrade om han kunde hjälpa mig på nått sätt eftersom jag ännu en gång virrat till det .
och underbar som han är så fixade han in ett recept till Znö :) :) 
*
När vi skulle tanka , kom jag på att jag glömt Volvo kortet hemma !!!!!
ja jag vet det låter inte klokt.
Får vara glad att jag kom iväg och med själv.
Så matpengarna gick till bensin ….så nu blir det till att handla på Volvo kortet på Willys …...
Och någon kanske undrar ? varför inte min man hade koll på detta , han är ju van att jag har koll ;)
Men !
Han kommer troligt att hålla bättre koll på sin frus görande skap nästa gång :)
Ja så är det , om man är som jag hjärntrött , så mycke som inte funkar just nu .
Så man blir lite rädd.
Och min ork tar slut ganska fort mot kvällen .
Jag blir liksom i ett vakum, blir liksom på sidan om bara ,orkar inte delta i min omgivning.
Så blev det på bägge Bröllopen vi vart på .
Vid 20 - 21 tiden då var det stopp.
Då finns jag inte längre .
men mer om det ska jag berätta senare .
och om allt det trevliga med dessa Bröllop
Men !
nu ska jag ta mig ner på golvet och kamma mina fröknar och klofixa .
Och ja tyvärr vet jag hur det kommer bli , min rygg brukar inte hålla :(
*
Ha en fin dag ...


Inga kommentarer: