fredag 4 januari 2019

Efter Jul

Efter Jul närmare bestämt, Annandagen.
Kände jag verkligen att nu är det dax att leva som jag vill.
Efter att ha processat i flera månader, samma som när jag slutade röka,vilket jag då kedja rökte nästan dom sista månaderna, jag tyckte inte om mig själv när jag rökt och mådde super dåligt när jag inte fick röka.... Till slut bara slutade jag, det är nu ca 13 år sedan nu. Och inte en cigg sen dess 😌
Den här gången handlar det om en massa onyttigt som jag inte kan låta bli att stoppa i hålet i ansiktet.
Tänkt länge på allt negativt det blir i kroppen av det vita sockret.
Så dom sista månaderna har jag ätit massor och precis vad jag velat.
Med trist utgång, gått upp flera kilon, aldrig vägt så mycket som jag nu gör.
Så efter mycke tänkande, Annandagen var det nog....
Började med att räkna kalorier, LS appen så bra, och så lite socker som möjligt, första steget.
Plus 10000 steg minst om dagen, och har sen ca 8 månader tillbaka tränat 2 dar i veckan vid sjukgymnastiken /gymmet, pga rygg problem ischias, som gjorde mig sjukskriven. Sjukgymnastiken har gjort underverk :-) minst sagt med ryggen och nu utskriven, men får fortsatt tid där att träna, mycke pga personal som kan sitt yrke och förstod att just nu i min Bipolära sjukdom är det svårt att byta gym.
Så jag åker in som vanligt och kör ett en timmars pass två dagar i veckan och det känns toppen :-)
Och det där med mina lungor oj så mycket det hände med det på slutet av året ... Men det får jag skriva om sen, annars tappar jag fokus på mitt bättre ätande ;-)
Så andra bättre äta dag  plus jobbar natt, kändes helt ok, ända tills jag fick veta att någon vänlig anhörig hade lämnat en god marsipan tårta 🎂 i kylskåpet, som vi gärna fick ta en bit av.
Nix!  Sa jag bestämt till det där i kroppen som skriker 😫 ÄT!  Gick och gjorde mitt jobb nöjd 😊 med mig själv.
Mot småtimmarna då kroppen vill sova och vi natt arbetare tvingar dom våra  kropparna att tyvärr jobba på.
Så sjunker liksom psyket också iallafall flr mig många gånger, och då påminde den där "socker skrikaren"  TÅRTAN!  Hallå kom ihåg tårtan 🎂😱😲
Och jag kunde inte stå emot, samtidigt som jag säger med svag röst mot skrikaren, nej..... Jag ska inte ha...
Så går min kropp under "skrikarens"  inflytande och bara tar en tårtbit 🍰 och jag bara ser på 😥
Efteråt mår jag skit 💩.
Inte blev jag lycklig av tårtbiten inte alls, tvärsom...
Men jag tänkte inte nedslås av det, fick bara mindre kalorier att äta för nästa dag, och sen ta nya tag 😊
Så nu har det redan gått en vecka och mer, helt otroligt vad tiden flyger fram.
Och jag har förlorat lite vikt 😁och känner mig mycke piggare, fast haft huvudvärk i några dagar, plus typ feber het,och influensa liknande värk i kroppen, konstig smak i munnen, men värt allt.... För jag är på rätt väg, vet att det är mycket skört, och lång väg kvar, och inte slutat helt med socker... Men ska försöka mig på det helt i tio dagar från måndagen 😊
Var och fika vid mina föräldrar idag, en hel del gott kom fram, men jag drack en kopp Te ☕, och åt ett äpple och kände mig faktiskt nöjd 😊 första fredags myset på länge utan ostkrokar odyl.jag hade köpt smågodis,som jag vägde upp 100 g, och som jag igentligen inte tyckte var så goda.
Men, det kändes helt ok 😊😊😊
Så jag är på väg.....

Inga kommentarer: