fredag 19 juli 2013

Allt :)

Tänkte skriva in som överskrift det som den här Bloggen troligt skulle innehålla ?
Men jag kunde inte riktigt bestämma mig vad ???
Så jag tänkte jag skriver allt då som den kommer att innehålla ?
Men hur tusan skulle det se ut :)
Så det blev Allt !
:)
Så här sitter jag och Bloggar och väntar på att farten ska infinna sig .
För jag ska ta itu med 4 mycket ovårdade hundar ...
Alltså dom har int blivit kammade på mycke länge - jo så där lite krafs innan man tagit ut dom bland folk och så - bara för att dom ska se presentabla ut ni vet .
Men det där på djupet - ja se det var hemskt länge sedan .
Så nu kommer jag få arbeta.

Igår var det träning för hundarna.
Oj 
Ja det var givande och det kändes som om vi är på väg ett steg längre nu .
Nu är vi vid finslipningen - och får man ingen proffisionell hjälp ja då får man slå sina kloka huvuden ihop.
Ellerhur ;)
Att sluta vifta med hela kroppen när man ska få sin hund att göra saker - det är svårt !!!
verkligen .
Och sen säger dom att vi Svenskar är stela haha då har dom inte sett hundfolk när dom tränar sina hundar !
För oj vad mycke saker vi gör för att hundarna ska göra som vi vill .
Man niger lite sådär - och man knäpper med fingrarna - och man pekar med hela armen - och klappar sig lite här och där på kroppen - en massa saker gör man med sin kropp för att hunden ska förstå vad man vill :)
Om det åtminstonde vore samma rörelse ? varje gång vid samma kommando - men icke det heller.
Allt godis man strör omkring sig för att hunden ska följa en - som dom också får lite hur som helst.
?
Att hundarna är så duktiga som dom är ? ja det är ett under .
Dom är helt fantastiska på att läsa oss ???
hur det nu går till .
För när man tänker på detta - ja då fattar inte jag hur dom kan nått alls .
Och sen alla ramsor man drar - och en sån som jag som aldrig kan vara riktigt tyst - alltså vad är det för fel på mig haha - men att hundarna kan finna rätt kommando ord mitt i alla andra ord som jag samtidigt har ur mig ? men ? hur lyckas mina hundar med det ?
Å dom är verkligen helt underbara individer .
Och 
Sen när man försöker bara ha kroppen still och använder ett ord ??
Ja 
Då sitter dom där och undrar ??? men vad tusan nu då ?
Vad vill hon igentligen .
Så nu är det spännande :)
Svårast blir ju att få bort alla konstiga inlärda rörelser man använder - oj - här gäller det nog att ha någon som är med och tittar vad man gör på sidan .
Som kan hojja till när det kommer något sådant där konstigt kropps kommando.
Å det känns som om man kommer att ge hunden en större chans att förstå vad man verkligen vill :)
Kul :)
För Oj ! om jag får säga det själv - vad våra hundar i gruppen har blivit duktiga - ja det har dom verkligen .
Och vi hade en bra "domare/ instruktör " igår :) :)
Skönt att få bara vara "elev " haha
Nu kan hon kommendera !
***

Löptikar 
Ja jag blir int klok på dessa konstiga löpperioder .
Ingen ordning har det vart sen min Tara gick bort på dessa löp .
Första löpet efter hennes bortgång tog lång tid innan den infann sig -men när den väl infann sig så tog dom tag i det samtidigt - så bra :) :) 
Men sen spred dom sina löp .....nu har dom löpt i ett halv år snart helt utspritt .
Sablans tur att man inte har någon hane .
Han skulle ju bli galen .
Så första började i Januari - Tilda - sen Tyra mot slutet av Januari - då tänkte jag men nu kommer dom igång.
Men då dröjde det till maj någon gång  - Tai - och nu löper Tania ????
Hon höglöper ska tilläggas och det säger int lite - är hon konstig annars så ska vi int tala om hur konstig hon är nu Hm ....
Och Tai tar som vanligt på sig sin roll som hane i flocken - och försöker para henne så gott hon kan .
Sååå !
Men det som oroar mig nu är !
Att den hunden jag tänkt anmäla till Eskilstuna Officiella i aug - att hon tänker ta en löpning till nu då .
Tilda
För hon löpte ju i jan - och då kan det ju i värsta fall - vara dax igen snart då ?
Och en Tilda utan päls !!!
Nja det vete tusan om man ställer .
Hon är så fin nu - skulle vara så kul att få visa upp henne nu :)
jaja - det är vell bara att anmäla - nu när jag bestämt mig för att ställa hund igen - så är det vell bäst  att jag bara anmäler och ser glad ut haha.
Här går viljan upp och ner - så det är bäst att hänga på när det vill sig :)
***
Nu ska  jag ta tag i min dag .
Har 4 nätter att se fram emot med jobb på Skogen !

Igår stod jag vid husets vägg mest hela dagen :)
Men så fräscht det blir med ny färg .
:) :)
***

Inga kommentarer: