tisdag 13 april 2021

Blandat

 


Jaha som vanligt leker vädret med oss den här tiden på året.
Så här såg det ut i måndags när jag tittade ut .
Vår fåglarna såg en aningen vilsna ut , så jag var snabb med att hälla upp massor av fågelfrön till dom . Så under mest hela dagen var dom här och åt .



Hade min första dag med vårat håriga barnbarn /dagisbarn.
Lilla flickan Hedwig , ska vara med oss vissa dagar i veckorna .
När det blir för många timmar hemma ensam .d dom 
Ja just nu är alla timmar för många ensam för henne , så då är hon hos oss .
Det tar på krafterna :) vi alla i det här huset börjar bli till åren :) så orken är inte den samma haha.
Men mysigt med en ny liten individ .
Bra psyke på den här hunden , hon anpassar sig så bra , enda gångerna hon blev lite orolig var när den här dag matte nödvändigt var tvungen att gå på toa .... trots att jag lika som när man hade småfolk satt med dörren öppen för att ingen skulle missa vart man var . Men lite läskigt tyckte hon att det blev när jag försvann.
Annars skuttar hon runt här med fröknarna som om hon aldrig skulle gjort annat .
Katten Äster är lite problematisk just nu :) hon är inte glad i flickan Hedwig , fräser och slår mot henne , men ? hon kan inte bara gå undan utan måste vara med och hålla koll .... så grindar är det mest överallt just nu , tur att Äster inte hoppar över grindar ;)
Men ! Hedwig är en smart hund , hon håller sig på avstånd från katten Äster , Hedwig tycker hon är läskig , bra det , värre om hon skulle envisas med att jaga efter ... blir troligt bra till slut .
Igår skulle jag ha jobbat , men vaknade med hjärtrusningar och darrig , så jag blev hemma , för att invänta medicinens verkan.
Idag ska jag ge mig iväg på ett pass .
Bra början på denna dagen , lång promenad i skogen , pratade med en vän så bra att få samtala av sig och ur sig , sen Sofia Åhman , hon är bra hon , ..... varje ledig vardag försöker jag träna nått . Så bra för min kropp.
resten av dagen , är en resa mot jobb , Hedwig kommer på efm .









Pennie 
Oroar mig , hon är skendräktig , jodå det vet jag , men mer än vanligt tycker jag , och hennes ålder hjälper inte till .Att lugna en . Har haft så många som haft livmoders inflammation , några som det gått på tok för och några som gått bra , Pennie håller i länge denna gången , med matvägring nu i flera dagar , ätit nått mål på typ en vecka , igår fick jag tillslut i henne ett par stekta ägg . Det gör en inte glad .... och så super kelig ska ligga och trycka mot mig i soffan, inte hennes grej , hon är hunden som ligger gärna själv och ifred i sin bädd , slickar på sig ...trodde i morse att hon slickade sig där bak ,så då blev jag orolig. Men upptäckte sedan att det var benen hon slickar på ???? så nu börjar jag funderar om hon har ont ???? typ i ryggen eller nån annan stans ? Så hon fick en smärtlindring innan vi gick i skogen , där är hon i ful fart . Fast det säger inte så mycket , haft hundar som dog samma dag som kutade runt i skogen . Men ! nu ligger hon bra avslappnad i bädden , så ? kanske är det nått rörelse ont.
Får se om hon tänker äta nått i dag .
Fröknarna är nog troligt trötta sedan igår också .
Jobbigt med en bebis :)
Men intressant och se beteenden som kommer fram på dom bägge som jag inte sett förut .
Först var det Pennie som bestämt sa ifrån , att hon inte var någon lektant , och att när hon ligger nån stans ska hon vara ifred . Znö tog på sig lekrollen , och sa inte till alls .
Ok tänkte jag så det kommer bli .
Men igår när Hedwig var här hela dagen , då blev det Znö som uppfostrade henne , vänligt men bestämt ;) hon gjorde det så bra , så jag tänkte oj vad jag tänkt fel när det gäller att ta valpar på dom , ja nu vet jag ju med facit i hand att Znö har en D-höft , så inga valpar där , men mycket var pga hennes stressiga/oroliga sätt som jag valde bort det på henne , men så bra som hon är mot Hedwig så skulle jag vilja ha en hund mamma .
Då var det inge vel inte :)
Och Pennie lät henne hålla på som hon ville ...
Ok vet att det är Dynamiskt , men det brukar hålla i sig något lika .
Spännande :)



Två benta barnbarn och hårigt barnbarn och mina fröknar , ett kort som säger allt 



Halv tonåringen , i mina kläder :)


Toppen på våran kyrka , där jag och Jörgen äntligen efter 27 år slog till och gifte oss


Hedtjärn


Färnforsen






















Vansbro




Fänforsen































Kristinehamn













Härligt på tur med matsäck och kameran ,min man och fröknarna ,det är så härligt avkopplande .
*




Inga kommentarer: