söndag 25 april 2021

När fröknarna blev damer


Japp !
Här om dagen växte mitt hjärta av stolthet.
Har ju kallat mina Lb tikar för fröknar sedan dom passerade ett års strecket.
Mycket för att jag inte tycker att dom vuxit in i sin roll som damer .
Dom har varit lite fjossiga på olika sätt ;)
Många av mina andra tikar har gjort det ganska så snabbt ,blivit vuxna .
Flera av dom som Flisan ,Tara , Tilda , har varit otroligt "höga i rang" tikar .
Är nog lite så jag vill ha dom .
Å jag älskar mina fröknar också å ja , men som sagt inga damer .
*
Kom från våran vända i skogen , in i den lilla skogen bakom våran gård .
Såg att grannens håriga barnbarn en Schäfertik var på deras gård , men dom brukar ha henne kopplad.
Så funderade inte så mycket på det .
Sa som jag brukar , det är ju bara vovven , ok säger Pennie då .
Hade en vän i örat .
Då kommer hon , Schäfer tiken i full fart .
Med gapet vid öppet ,så där som Schäfrar gärna vill ha , och skriker åt oss så mycket hon orkar .
!!!!!
Flög fram tror även över deras Gärdesgårds staket , jag kan säga att jag han på den korta stunden tänka massor . Jag tog ett steg framåt , så jag fick bägge fröknarna bakom mig , Pennie som alltid är först valde att ställa sig bakom mig . Jag satt fram händerna och ropade STANNA åt henne , men nädu , hon kom i full fart mot oss . Då klev mina fröknar fram , som genast blev damer . och styrde upp situationen .
Dom bara gick på henne lugnt och sansat , sa till på skarpen , men inte för högljudt , att skärp dig ! som till en valp du vet .
Schäfer tiken svarade inte upp , som tur var , utan valde att vända om med svansen mellan benen .
Mina nu Damer följde henne lite lugnt , tills jag sa , kom hit , och bägge vände sig lugnt om och kom till mig !!!!!
Då hade ägaren kommit fram och tog sin hund.
Oj !
Alltså jag var i lite chock , just det här som jag går i skogen och vill undvika , för att inte förstöra för Pennie , och så händer det , ja jag ska erkänna att jag svor högt , och sa argt att det här var just det jag inte ville skulle hända ......han sa inget ! kanske han förstod att det inte var någon mening att säga nått till den argsinta kvinnan.
Ok jag vet att sånt kan hända den bästa , absolut .
Men nu hoppas jag att den är kopplad här framöver .
Men alltså , vilket lugn mina damer visade .
Mitt hjärta var i stolthet hela dagen .
oj :)
men oj om hon hade svarat upp ??? vad skulle ha hänt då , två mot en , och jag skulle ha försökt fåt dom därifrån ?????
Men kanske det inte skulle hända alls från mina damers sida ???? dom skulle säkert tagit det med fattning också ,
Måste säga ? att Znö är en hund svår att förklara .
Hon som kan vara i  stress bara efter en vanlig skogspromenad , tar evighet att varva ner , hon är verkligen en Lb fullt ut i andra situationer , ja folk vill hon inte ha första stunden av en träff .
Pennie är annorlunda ? aldrig haft en hund som hon , henne lär jag mig nytt av hela tiden , men ! hon behöver Znö mer än vad Znö behöver henne .
Dom ger mig nytt att tänka på hela tiden .
Kan säga att Pennie är som vanligt igen , måste vart en otroligt jobbig skendräktighet den här gången .
*
Det är nu jag önskade att Znö inte hade en D-höft och att hon inte var i år 6 år , för oj vad jag nu skulle vilja ha valpar på henne , hon som visar fantastiska beteenden mot valpen Hedwig , så där som jag verkligen vill att en tik ska vara .
Men tyvärr !
*
Idag ska vi åka och träna NW med lite trevliga hundmänniskor.
Tyvärr är det iskalla vindar , men på med vinterkläderna , sen är det den där blåsten .... hm , doften kommer ligga över hela Västra :) :) 
En utmaning för dom erfarna.
Får försöka hitta lä åt dom mindre erfarna och nybörjare .
*
Igår föll jag ihop efter att kammat igenom en Znö som fäller och en Pennie som inte börjat än .
Blev helt slut och fick ont i armen , alltså vilket skräp man är i bland.
*
Mer kommer efter träningen .
;)





Inga kommentarer: