tisdag 9 april 2024

Znö och Äster

Idag ska jag ta tag i ett par problem som hängt över mig .
Znö började före livmoderinflammation att se stel ut och halta, tänkte att det var hennes Atros , och att Librela inj blev försenad , och inte alls när hon blev opererad. 
Efter op. Fick hon Onsior utskrivet mot den smärtan , vilket hon blev dålig av , men hade ingen verkan på hältan ,synligt .
Åkte och gav Librela , såg piggare ut i kroppen men haltade fortfarande fram .
Tog henne till Leila , för massage och laser , hon som är något stressad orolig hund ,höll nästan på att somna under behandlingen. Leila upptäckte muskel knutar vid hälta benet , och att hon var stel i det benet .
Men fortsätter halta.
Så nu ska hennes kropp bli uppkollat.
Oroar mig något , haft hundar med envis hälta förr , som visade sig vara skelett cancer. 
Ni vet utrycknings personal ,ska ju föreställa sig det värsta så blir det något enklare när dom kommer fram .
Äster 15 året , våran katthems katt ,varit dålig i magen till och från sen hon kom till oss , tog hem henne när hon var ca 10 år . Haft trolig Guardi , blivit något bättre efter lååånga behandlingar.
Men sedan åter gått till diarre .
Blev hela allmäntillståndet dåligt , Diarre , dålig päls och viktnedgång. Tog henne till Djurens doktor, tog prover , visade sig att hon hade höga "värden" sköldkörteln, Hypertyreos. Fick medicin, blev bättre , men värderas gick inte ner som det borde . Skulle behövt kollat typ ultraljud sköldkörteln, men det gjorde dom bara i Jönköping? Alltså tänkte jag åka ända till Jönköping med en gammal katt som inte tycker om att åka bil , och kanske läggas in , jod behandling eller operation 🤔😔nä , så hon fick äta sin hypertyreos medicin och må rätt bra . Men ! Nu är hon inte bra , tunn dålig päls , diarre , senap gul färgad , och hon kan bara fisa så sprutar det ur henne där hon står . Tycker hon drar upp bakbenen mot buken , och sträcker inte ut sig när hon ligger ner , utan kurar liksom ihop sig . Så där ser jag det värsta 🥺men om det värsta skulle hända , så fin hon några bra år här med oss .
Tur att det är idag jag ska till Vettris med dom , igår fick jag ångest attack och hamnade hos en "ny" läkare för mig . Han var riktigt bra , fram för fler sånna .
Fick ny medicin, plus höjning Levaxin, och jag har en luftvägsinfektion, det är den om gör att jag har jobbigt med andningen. Tur det trodde att nu är det kört för tanten , med rörligt liv .bla
Härligt ljus ute , dimma och solen kikar fram .
Ska försöka se om det går att ta en tur i skogen idag .
Saknat den ! 
Vart så himmlans svårt att trampa upp en stig där i år , med all snö ,  sen har det ju varit mer social träning på mina flickor . Och han som gått där och trampat upp stigar sen jag hit flyttade , har blivit gammal och går inte där längre . Så för första gången på ca 30 år finns det ingen vinter stig i skogen.
Jag Pennie och Znö , dom senaste åren , har också gått där varje dag.  Och alla andra mina Lb genom åren .
Så nu ska jag ta en lagom vända för min luftvägsinfektion får se hur det går .
Ha en fin dag ! 
Håll tummarna för mig och mina pälsklingar idag .



Inga kommentarer: