måndag 8 april 2024

Röra !

Vaknar ! Med ljudet av mina  tre hundar  ,plus en bonus hund  , .    Min dotter Sabina lämnar Perro Hedwig , vårat håriga barnbarn / dagis hund , att ta sig in i huset är en utmaning 😳☺️, en super galet glad Dinah på ca 40 kg och mer ,som hoppar nästan i kull vem som helst i ren hysteriskt  glädje ,att det händer nått , plus en lite röd en som är precis överallt, tuggar på dom andra , skäller ,studsar kring ,som ett liten oros grej ! Och denna mamma/ matte som glömde lämna godis burk ,och stänga grinden i hallen så Sabina kan ta sig in i något helt skick . Hm. Brukar ha en burk i trappan upp innan för ytterdörren och bakom hallgrinden, som hon kan kasta till "galningarna" då vinner hon lite tid fram till balkong dörren innan alla kommer som två stooora ångvält och en liten röd ångvält 😁 alla ska ut verkligen samtidigt ,genom den inte allt för stora altandörren .
Oj , till dom som tror att det bara är att gå in i huset och kasta lite godis , kan jag meddela att det bara är dom som hundarna känner som kan göra detta och ha sin kropp någorlunda i behåll 😁
Kan bestämt säga att godiset skulle ignoreras helt om det kom in nån okänd 😉
Själv blir jag säng attackerad , Hedwig säger HEJ i rasandes fart , plus Dinah som vill säga HEJ hela tiden till Hedwig , Agnes ska hålla rätt på alla , genom att morra och tugga något på dom ! Znö slirar på golvet 😔innan hon kan vara också överallt och hålla koll hon har svårare att bara liksom hoppa upp från golvet nuförtiden. Något kaos. Japp mitt liv ! 
Alla blir utsläppta , med Sabina som övervakar. 
Sen , alla in och försöker vara först upp i sängen ,för att få bästa platserna. Vet varför jag får blåmärken lite här och där 😁 Hedwig brukar alltid lyckas, eller är dom snäll och låter henne? Dom andra ? Få platsen bredvid mig .nu har jag en liten "ulltott" bredvid mig ❤️och en Agnes vid mina fötter , Lb töserna, ligger på golvet , tack och lov just nu !
Idag känns mitt fysiska rätt bra , men japp jag vet inte gått upp än , och i vågrätt läge funkar den ju rätt bra ju ☺️
Mitt psyke är däremot i halv kaos och vet inte vart jag ska börja, är så fb rörigt .....har såååå många ting som måste redas ut av mig ????
Och ja jag brukar kunna ta tag i saker och bara reda ut dom , med bra planering..
MEN ! Nu har det liksom bökat ihop sig rejält.
Det är både fyrbenta problem, och två benta , och då mest mig själv .
Men! Kanske nått löser sig idag , med nån väns tid att bara lyssna och kanske tillochmed komma med nån liten lösning 😍
"Min" Region sjuksköterska ska också ringa , hon kommer få en hel del att försöka reda ut 😁
Men 🤔hon verkar kunna ta tag i problem så kanske.
Måste kontakta någon Djurvårdsinrättning.
Alltså? Har jag någonsin haft så många åkommor på mina pälsklingar som dom senaste åren ? Och en hel del är inte lösta än .
Och jag vet snart inte vart jag ska börja.
Lite lika som mig själv ! Det ena "fysiska/psykiska" problemet efter det andra avlöser sig , börjar tro man är hypokondriker 😱
Men är så fallet så gör det mitt liv mindre bra . Trots att åkommorna skulle vara hittepåigare (tack Ulrika H för det underbara ordet)
Men ! Min andning tex är otroligt riktiga .
Tänkte börja skriva ner alla problem jag nu har .....men insåg direkt att oj nej så många .
Så den listan ska jag göra för mig själv ☺️och dela med mig till någon läkare/ssk som orkar ta till sig allt .
Kanske just att lista alla problem vore en riktig god ide .
Nu har alla fyrbenta fått frukost , så nu väntar vi ut en timme ca , sen ska jag försöka ta mig runt en liten lagom vända i omgångar med dom alla .får försöka här på berget att hålla mig till "platån" så lite backar som möjligt.försvunnit mycket snö 😄och kanske jag kan prova ta mig in i Örabergs skogen idag , längtar , inte klarat att hållt uppe stigen denna vinter 😳😔om det beror på att mina "hjälpare" en man och en kvinna och deras schäfer inte heller gått där i år .och att mina lungor krånglat så orken varit sämre för att pulsa i den massa snö som varit denna vinter . Och min övervikt har inte gjort saken bättre .
Övervikt ? Om det beror på Citalopramen som jag nu ätit ett år , eller och mitt psykiska mående, livet har varit något enklare med lite gott att stoppat i munnen . Eller min hypertyreos som nu för tiden är Hypotyreos. övergångsåldern. Emfysem .Eller helt enkelt allt tillsammans.
Och att veta vilket gör mig galen ! 
Försöker självklart att ta tag i det , med många promenader, hemma träning med SÅ (inte klarat av utav olika anledningar att ta mig till gymmet, trots att jag vet det är super bra ) olika bantnings former . Men ! Vikten ,går ner nått kilo , och sen går jag upp igen 😐
Och nu med en andning som sagt som aldrig varit så dålig ,blir ju inget lättare .
Ok som vanligt låååångt inlägg.
Och varför dela med mig ???? Jo på nått sätt känns det lättare när man liksom får ur sig "ting" .
Och kanske nån känner igen sig och tänker , men aha jag är inte själv .
Och kanske människorna i min omgivning som tror att jag går sjukskriven för att jag tycker det är skönt att vara hemma, med liten nedstämdhet! Kanske får en annan inblick i mitt liv.
Ska berätta , att just nu , när jag skriver det här och planerat ett par promenader, mm så får jag troligen en ångest /dålig mående attack , hjärtat rusar jobbigare att andas ,värk i kroppen och såååå otroligt trött , och inser att det "bara" är att krypa ner under täcket igen , och hoppas det går över inom snabbt .
Får skjuta på promenader till senare . Tack och lov för min gård , och just nu ser det ut som hundarna lungt kan ta en sov morgon ❤️
Alltså ! Hur får man ett sånt här liv att fungera .
Influensa ! ? Eller ? Mitt psykiska mående, ja det är frågan hörrni.







Inga kommentarer: