torsdag 11 april 2024

ok !

 Ny dag nya tag !

Vaknar med många bra tankar i mitt huvud , om ting jag vill göra ta tag i . Men räcker med att gå upp ur sängen för att inse att mina lungor sätter stopp idag igen . Luftvägsinfektion, jaha ja , känns som om det räckte med min deppression just nu, min tidigare emfysem gör det inte lättare med andningen , nu måste jag ta det lungt även dom dagarna som känns ok och jag skulle vilja göra nått ! men herregud finns såna som har det värre , får ta en dag i taget .

Som idag , så får jag välja bort morgon promenader , så att jag kan ta itu med åtminstonde nån av pälsklingarnas päls och klor - så får det vara ett tag nu , en sak och vila osv

När jag är ute och går om nån undrar , att jag segar fram , jag får gå sakta , undvika så många backar som möjligt , lätt när man bor på ett berg .... och så lägger jag in lydnads träning under promenad . Jadå dom är så nöjda när dom kommer hem . Sover gott .

Znö haltar ännu , men är nu ganska så uppkollad Vettris och har fått massage och laser vid Leila, nu tre gånger laser typ en gång i veckan , får också Librela , och ska sättas in på Galliprant , lite specefik smärtis mot Atros , men den väntar vi fortfarande på att den ska komma till apoteket ...hm ångrar att jag inte beställde den själv på nätet. Så det ska nog bli bra med min tant , just nu ligger hon och snarkar gott , låter mysigt fast jag vet ju att det är en förslappning ;) som matte jag , som måste använda cpap på nätterna .

Min ängsliga tant Znö. tänkte tidigt med hennes mående när hon var bra ung att denna hund inte kommer vara med länge så som hon mår . Men ! nu har hon gått in på sitt nionde år :) och lever ett riktigt pensionär liv . Hon har haft svårt att lita på folk under alla år , så förstå min glädje när hon små spinger /haltar in till Leila , och låter henne hantera sig hur hon vill :) Efteråt tar hon godis , gör hon inte ofta av andra trots att hon älskar allt som går att äta , och sedan typ markerar godis burken igen och tittar på Leila !!!! såååå härligt , hon tillochmed kissade på hennes gård ....och det gör hon bara i löst tillstånd typ i skogen .

Underbart att se att det är bra för damen .

Nu fick vi en tid för att dra ut dom bägge tuggtänderna längst bak vänster sida , hon har troligen skadat dom genom att tugga på nått riktigt hårt , trots att jag aldrig ger bärande ben . Eftersom dom bägge ovanför varandra är typ gråaktiga . resten av tänderna ser ok ut , knappt nå tandsten alls , så som mina Lb brukar ha sina tänder . Tyvärr ! trots att vet. sa att det här kan gå på försäkringen , och jag jublade en stund , så kom jag direkt på , att vi har ju inga pengar kvar på hennes vet. försäkring pga livmoders inflammationen ...... så ca 6-7000 kr kommer det gå på !!!! Vet verkligen vart mina pengar går till , nu har dom varit rasandes dyra mina djur , någon som försöker säga mig nått ?? Tur jag fick en liten summa skatte pengar som täcker en del av kostnaden.

*


Äster 
Min älskade lilla katthems katt .
Så jag saknar henne , sååå tomt i huset !? hur det kan vara den känslan när man har tre mycket märkbara hundar . men ja otroligt tom känsla , ska inte vara ett hus utan katt ,nix , alla hennes rutiner , full fart till skålen /matplatsen på morgonen , då skulle hon ha medicin i blandad i mjukosten som hon älskade , och nåde oss om vi inte gick upp i tid , då kom hon och hämtade mig .
Mycket bestämd dam .
Är så konstigt tyst ? trots tre hundar som låter t.o m när dom rör sig inne .
Men just hennes ljud saknas .
Kan knappt äta mina havre kuddar , utan en tiggande Äster vid min tallrik , hon skulle ha mina rester , ja jag vet aldrig skämt bort nån katt så , men hon har vart lite sjuklig sen hon kom , så ja lite bortskämdande blev det allt.
Hon har aldrig varit riktigt ok i sina tarmar , har provat allt , foder , probiotika av alla olika slag , hon hade Giardia , Hypertyreos , blev bra eller rättare sagt ok stundvist , glad busig och så kelig som hon kunde vara , men sen föll det igen , och nu sista tiden blev hon riktigt dålig , gulaktig diarre som typ sprutade ut utan hennes kontroll lite överallt ....spydde vitt skum . ville inte äta alls . Så mager och ful i pälsen . Så bara att inse att nu är det dax !
Hon blev ca 15 år .





När vi hämtade Äster , hette hon Misa på katthemmet i Smedjebacken .
Hon var då redan 10 ca .
Hon hade nog blivit kvar för att hon bet folk .
Och ja det gjorde hon med oss också ,till att börja med .
Visst tänkte jag ska vi verkligen ta hem en katt som bits !!!
Men på nått sätt kunde jag inte släppa tanken på henne , så vi tog hem henne .
Och det har jag inte ångrat , synd bara att hon inte fick vara frisk .
Tog ett bra tag för henne den första veckan att ta sig fram från under en soffa som hon gömde sig .
Hon åt och gjorde ifrån sig på lådan , allt som vi parkerat alldeles bredvid soffan . Vilken härlig känsla när hon helt plötsligt en kväll när jag satt vid tv , så kom hon och la sig bredvid mig :)
Vi tog det alla lungt med att peta på henne , hon fick komma själv , utom husse förstårs som bara inte kunde låta bli att peta , så han blev allt biten i början , men tror det blev nån grej mellan dom i lite kärlekens anda .
Jag avvaktade tills hon fick mer förtroende för oss , och själv kom , tog kontakt , då kund ejag gosa lite med henne , eftersom åren gick så fick jag tillochmed , lyfta henne , inte länge och inga goslyft vändor , men jag fick lyft hjälpa henne ibland förbi hundar osv , man kände sig härligt priviligerad när hon kom och la sig i min säng nära mig och gosade , i början tordes man inte sticka ut fötterna när hon låg längst ner vid fötterna , då kunde man få sig en rejäl smäll av hennes klor ! men efter ett tag slutade hon med det också . Hon ville gärna ligga bredvid husse i soffan . och dom gångerna hon kom och la sig vid mig , så härligt underbart . En härlig katt , skulle kunna tro att nån människa varit "dum" åt henne , därför hon inte litade på folk och bet i försvar , det kunde hon gör amot nya människor fortfarande på slutet .

Glad att jag fick uppleva denna lilla själ .
Men så saknad .
***
Nu ska jag ta tag i päls och klor 
Sen blir det troligen vila igen !
*














Inga kommentarer: