fredag 1 november 2013

Oj!


Sabinas Fina Pumpor


Dagen efter Pumpa ;)
***

Ja nu blir detta till och börja med en gnäll Blogg.
Så ni som är sånna där som bara inte orkar höra på någon som gnäller över sitt liv.
Ni kan ju hoppa ner en bra bit .
Alltså allvarligt ???
Vad är det med oss människor ?
Hur kan det komma sig att vi verkligen inte har tid och tålamod att en ta en stund till att lyssna på någon annan som behöver ventilera sina bekymmer - eller tankar eller vad det nu är som vill dela med sig .
Visst ! jag håller med dom att det verkligen kan vara jobbigt att höra från samma människa kanske samma åkommor eller samma bekymmer om och om igen .
MEN
Nu är det ju så att alla de flesta människor behöver få släppa ut vissa saker - och kan man inte under meditation eller nått sånt skicka iväg sånna tankar ;) ;) så behöver man verkligen få ur sig vissa saker ibland - och det kan verkligen inte säkert vara just det där om att hon eller han har huvudvärk eller nått sånt - utan det är andra känslor som kommer ut i dessa ord ...... sånt som måste få komma ut.
Och 
Det är såååå välgörande.
Människor - nog kan man bju på att lyssna på andra - att verkligen lyssna det tar inte lång tid .
och det är så välgörande - att se någon annan i ögonen och lyssna uppmärksamt - oj vad ni kommer upptäcka saker som ni inte upptäcker när ni är okoncentrerade ....eller ofint avbryter när någon är på gång och berättar nått ....det är så hemskt för alla - att bli avbryten - Oj det är inte välgörande .
Och - jag är inte den som kanske aldrig gör detta ???? men jag försöker iallafall lyssna och låta folk få prata färdigt - alltså det hör till gott uppförande ...det fick jag lära mig när jag växte upp - eller ? hur gick det till ?Så skärp er.
Eftersom jag nu haft en riktig strunt vecka - så behöver jag få släppa på trycker och gå vidare .
Så här kommer det .
För eftersom jag nu har tjatat ut min omgivning om detta - och ingen orkar lyssna nu mer - och några som absolut inte hade tid i sitt liv att lyssna och bry sig om andra människor såååå
är det så bra att kunna skriva av sig - då får jag ut det ur mig och vill man int lägga tid på att läs akanman låta bli ;)
Här...
Förra fredagen fick jag tandvärk - ja jag och min trasiga mun - jag jobbar verkligen för att hålla min mun i topptrim - på gott och ont - så mycke tid så mycke pengar och såååå mycke ångest som har gått åt till detta.
Jag börjar verkligen bli trött.
och längtar efter en hel lösgom.....
Så dax igen i fredags - trodde att smärtan kom från en blottad tandhals - och hoppades vell att det skulle gå över med lite bakteriedödande sköljning osv alla trix i världen för att slippa ha ont i munnen.
Men icke - hade lite svårt att äta på fredagen - åt inte allt för mycke då .
På lördagen . hade jag och en vän stämt träff för det är enda chansen tydligen att kunna engagera sig i varandra .....vi skulle göra Borlänge  - vaknade på lördagen med tandvärk.
Å så uppgivet .....sån ångest ....så mycke vånda.
Ja så är det verkligen .
Jag var alldelens öm i munnen - så något att äta blev det inte .
Jag stoppade i mig något subtistut för Ibumetin - något som en dryg apotekare lurade på mig som skulle vara precis lika som Ibumetin - jaja jag var en idiot som snålade på någon krona och tog denna hm - iallafall så hjälpte det dåligt - för till saken med min tandvärks erfarenhet så är det bara Ibumetin som hjälper - hm skulle ha betalt för all reklam som jag gör för denna medicin .
Hur som helst till saken :) så tog jag en sån däringa tablett och för att inte fly när jag kommer till tandläkaren så tog jag en ångest dämpande...
Jo för ni förstår - jag har verkligen flyktkänsla mest hela tiden ihop med tandläkarbesök .
Jag måste ha en tidig tid på morgonen - så jag bara i princip går upp och iväg och få r jag vänta det minsta för länge i väntrummet ja då åker jag hem - mina ben liksom bara rör sig hemåt av sig självt.
Så jag tänkte mota "Rose-Marie " i grinden och ta nått som höll mig på plats.
Så jag sa till min vän :) kan vi ta en sväng förbi Borlänge Sjukhus tror du .
En sväng ????
Halvvägs till Borlänge - så kände jag mig mycket svimfärdig.
Allmäntillståndet var i botten .
Svettades  -genom illamående osv.
Stannade bilen och min vän fick köra (tur hon har körkort) ....
Fick en hemsk reaktion på tabletter i tom kropp.
och ja min älskade borde ha lärt mig - gjort nått liknande förut jooooo jag vet :)
Funderade om jag var på väg åt fel håll - skulle kanske vart till Falulasarett istället.
Nästan framme vid Sjukhuset så fick min vän kasta i bromsen och jag började spy.
Tur det tror jag ;) så jag fick ut lite tabletter .
Fram till sjukhuset - och fortsatte spy på toan där - tom i magen och bara hulkade ....oj vad jag mådde dåligt - kul för dom andra som satt och vänta på tur i väntrummet - för dörren var smart placerad mot väntrummet - så alla hörde säkert när jag hulkade där inne :) :) undrade vad dom trodde haha nått fyllo med tandvärk ????
När det väl blev min tur - så kunde inte tandläkaren ta itu med mig i mitt tillstånd.
Näpp
Så mitt socker skulle upp.
Eftersom dom inte var där och jobbade annars - detta var ju akut jobbare ;) så visste dom inte vart grejjerna fanns i köket - men hittade till slut The och några gamla russin.
Så ut i väntrummet igen med min illamåendekänsla och dåligt allmäntillstånd och inte tala om tandvärken .
Satt där och petade i mig russin på den tandlösa sidan - kunde ju inte tugga på den sidan med mest tänder - så oj ni kan föreställa er hur lätt är det att försöka pricka små russin med glesa tandrader - svårt - kan jag tala om - försökte lösa upp dom i The´t - fundera på om jag ska börja idissla ???? kanske kan krossa nått då :) Min väns dotter hade lösgodis kvar si sin mors väska så jag tuggade det också .
Och ja sockret steg.
Och jag fick komma in till tandläkaren .
Den besvärliga pasienten - det där med att ta kort - jamen det gillar vell jag ;) att ta kort - jo så länge det är utanför min kropp ;)
Men 
Nån aha upplevelse fick jag iallafall .
jag tror ju på mycke hokuspokus en stor del av mitt liv är det - men det här kände jag mig lite misstänkt mot.
Hon sa lugn det här fixar vi - håll dig i örsnibben så hårt du kan - så det gör riktigt ont - OK ?
Kände mig lite dum ska erkännas - ligga där och sjävlplåga mig .
Men in med plåtarna och tydligen kan min kropp inte riktigt koncentrera sig på mer än en plåga i taget .
Så fort och enkelt gick det ;) :) :)
En glädje i allt elände - så nu kommer jag ha mycket röda örsnibbar i framtida tandläkarbesök :)
Två hål som spökade.
Hm känns bedrövligt - jag som jobbar och jobbar med mina tänder - men dom ramlar sönder iallafall.
En tandläkare sa en gång - om man tittar i din mun på tandköttet osv så är du en mycket frisk människa.
Hm 
Men mina tänder rasar ändå .......
Så tanden som just nu gjorde ont blev lagad den andra proffesoriskt fixad.
Skönt !!!! att bli av med tandvärken .
och illamåendet var bättre - det fanns där men bättre .
Ja jag och min vän skulle gå på loppis som höll på fram till 14 - och jag var klar vid tandläkaren klockan typ tjugo över 13 hm .
Så lite dåligt samvete hade jag .
Mot Max för mat behövde vi.
Min ångest dämpande - gör mig lite avtrubbad - och inte allt för eftertänksam.
Efter några mozzarella sticks och en Coca cola mycke socker .
Så gav vi oss iväg till IKEA.
Nått skulle vi vell göra på våran shopping resa.
Men ska lugnt erkänna att visst hade jag gärna velat varit hemma i min säng - jo ....
Men in på IKEA och ni som inte varit där - det kändes om om man var i Västerås ? jo samma upplägg var det ......
Och ja jag har förut stått och beglat på en fin lampa på Ikea nån stanns - men tänkt att nä den är för dyr .
Och struntat att köpt den - för jag är en snål person många gånger nä rjag ska handla - eller försiktig låter bättre :) har ju inte och har inte haft speciellt fett genom åren så man har fått tänkt sig för jämt vad man lägger pengar på ;) 
Men se med lite piller i kroppen så finns det inga större betänkligheter :)
För jag gick liksom bestämt dit och ja tog den ......
Så nu var den köp.
Tur att jag inte hittade nått annat jag ville ha .
Det skulle kallas för shopping piller - livsfarliga .
Så ut kom jag med ett något luddigt sinne - och en typ fönster belysning - ( visade det sig vara haha ) för 300 kr alltså har verkligen inte köpt en fönsterbelysning för 300 kr annars verkligen inte .
och inte nog med det när jag ändock var på G - så gjorde vi en sväng in på Indiska - en stor favorit plats för mig - och en mugg där som jag stått och tittat på och velat ha - men verkligen inte vill betala 100 krför en mugg ????? jo då den fick jag också med mig hem .
Mycket vacker står den där i mitt köksskåp och skiner :)
Men allvarligt en mugg för 100 kr ????
Hem kom vi tillslut.
Jag parkerade min trasiga kropp i soffan - med muskel spasmer och värk i hela kroppen - verkligen värk .
Feber ...men tordes inte ta någon mer tablett .
Efter att försökt trycka i mig nått så tog jag äntligen en tablett som lindrade alltet.
Helt slut .och insåg att utställningen till Köping dagen efter med uppgång vid typ 4 inte fanns på kartan.
i mitt tillstånd.
Så jag fick med dåligt samvete ställa in min medverkan där Hm .Vilken toppen helg !!!!!!
Söndagen var jag glad att jag valt att vara hemma - kände mig liksom lite överkörd.
Måndagen var en fin dag - med trevligt sällskap av min dotter & dotterdotter ;)
Mådde rätt bra .
Jobbade natten - kände i kroppen att det inte var allt för bra.
Åkte på meditation och mer på tisdagen - jobbade med feber härjandes i kroppen - men tabletter hjälpte skapligt hm - -en natt till - den natten skulle jag verkligen varit hemma .
Mådde så dåligt !!! tog mig knappt runt i huset .
Jag vet !!! skulle verkligen inte ha gått till jobbet .
En av de längsta nätterna jag haft .....och jag skulle behövt någon som tog hand om mig - i stället för tvärs om.
Ska erkänna att jag sprang in i en dörr...ja jag lutade mitt värkande huvud i soffan - och flög upp på ett larm i sån vinglandes fart så jag drog in i en dörr hm .
Men ! det var nog bra - helt plötsligt började jag tänka på vad tusan håller jag på med ????
Min lättnad och glädje att få komma ut ur huset på morgonen var så stor.
Underbart att få krypa ner i sängen med min sjuka kropp.
Skulle ha setat på möte på efm - jag ställde in ;) och idag har jag sjukskrivit mig skulle ha jobbat helgen .
Så nu ska jag försöka lyssna på min kropp.
Men !
Det är tametusan otroligt - att det ska vara så svårt.
Att jag inte kan låta bli - att ta tag i allt hela tiden - jag ska vara så sjuk att jag bara ligger utslagen för att låta bli hm .
Som nu när jag sitter här med min lååååånga gnäll historia.
Så har jag dåligt samvete för mina hundar som jag skulle behöva motionera - och mitt hus som är rörigt
och och .........
Men ska försöka hålla mig och faktiskt gå och lägga mig en stund.
Tack och lov för älgben - -dom har nu legat och tuggat på dessa i flera timmar ute och nu sover dom gott :)
Och tack och lov för en gård.
På tal om att vara still.
En vän ringde - så under tiden har jag plockat lite här och där och torkat lite här och där .
Men tusan nu tog orken helt slut .....
Och mina golv på övervåningen är inte skoj och mattorna ska vi inte tala om dom har bytt skepnad dom är luddiga hela nu !!!!
Hur gör man när jag får ett huvud som bankar när jag anstränger mig ......och svetten rinner .
Jo min dotter sa - gör som du säger åt mig - låt dammråttorna ligga ;):)
Och ja jag har nog kört den metoden alldelens för många gånger nu - så , så där någon gång då och då kan man göra det haha men sen måste man tydligen göra nått åt det ......
****
Kom på
Måste berätta om den fantastiska lampan :)
Det fattades liksom en kabel för att den skulle kunna hängas upp .
Ops glömde visst
Men det fixade min händiga man .
men det visade sig att den inte var ämnad till ett fönster njä - det var en sån stor del den som skulle sitt amot taket typ så den gick inte in på fönster kanten ;) men det fixade min man också .
Så nu hänger den där i köks fönstret och glädjer mig varje gång jag ser den .
Sååå vacker !
Men dyr jaaaa alldelens .......... :)




Inga kommentarer: