lördag 9 november 2013

Underbar unge & Att ha hund ?

Kolla Mormor 
Mammas den där grejjen som hon har med sig överallt !!!


Hm när den står här kan jag vell kolla lite va 



 Kolla ! Här vad jag hittade
Undrar hur den smakar ???
Nja

Men den här brukar smaka gott ...

Hm ?

 Men mormor hur kommer man in ?

Hm
Den här smakade vell sisådär



Får vell testa den här igen då ;)
***
 Om man är en slarvig mormor Hm lite som jag då ;)
Jag lyckades slarva bort Lines alldelens nyinköpta vantar .....hm 
Så eftersom det inte fanns rätt storlek kvar !!!! så stickade jag ett par  då :)
Kul att sticka sånt där smått .
Och ja jag vet att det är en röd tumme ;)
Oj vad hon ska kolla den ????
Nu ska jag bara ha tag i ett bra band som jag kan sy fast :)
Så kanske dom här kan få vara kvar .....



Att jag tar kort på dom är mycke för att jag själv vill komma ihåg vad jag har gjort ...
Eftersom jag är en aningen glömsk ;)
Den där stick sidan ni vet som har varit på G i en lång tid haha
Kommer kanske inom något snart ....

Kolla länken här .
Skulle vilja kunna sticka den här ???? men några fråge tecken är det ?
Jag är ju faktiskt självlärd med en massa frågor till dom som kan ;):)
***

Inte så förtjust i den där figuren längst ner till höger ....
Men däremot gillar jag budskapet .
Om man hade dom orden med sig i bakhuvudet så tror jag livet kan bli lättare för oss alla .
Åtminstonde för mig ....
***
Att ha hund ?
Ja jag har ju nu haft hund i ca 30 år och mer .
Och ?
Ja hur ska man summera detta ?
Det har blivit mycke svårare med tiden - det kan man helt klart konstatera .
och hur menar hon nu då ?
För det första fanns det inte så många förståsigpåare då.
Man fick går mer på sitt eget huvud ...
På gott och ont så klart .
Men om man älskade sin hund så blev det någelunda bra till slut. För hur man än gjorde för att nå sitt mål så gjorde man ju det med "snällhetsträning" 
Det som kunde vara riktigt synd det är ju att det var många och långa prövningar för att nå sitt mål eftersom man inte hade något "facit" så tyvärr provade och provade man flera sätt och både hunden och jag blev snurrig i huvudet haha .
Men det blev rätt bra till slut ändå.
Men ?
Idag 
Är det tufft - alla dessa hundtränare av olika modeller - som talar om bestämt hur du ska träna din hund.
Och alla vet bäst och gör alldelens rätt ??????
Och 
Just det - du SKA ha en tränad hund - och allt ska vara så himmlans perfekt - annars du !!!!
Men ?
Vart tog detta att "bara" ha en hund vägen ???
Att bara ha en underbar fyrbent vän med dig i livet.
Vart tog det vägen ?
personlighet ?
Å vad jag älskar personlighet .... men ? 
Vad händer när vi tränar och tränar ? kanske ? man då tar bort en hel del av deras personligheter ?
Jag tror att jag har kommit dit i mitt hundhållar liv att - mina hundar behöver inte vara perfekta - nä - bara det dom gör inte stör mig eller min omgivning speciellt ....
Men ? låt dom då vara sig - det är ju bla det som gör det så underbart att ha hund.
En vän berättade lite ledsett att hennes hund inte fungerade så bra innanför dörren när det kom folk - och hon var ganska frustrerad över detta - och funderade nog hur hon skulle kunna ha den här hunden kvar om den inte var trevlig innanför dörren när det kom folk ?????
Men ?
Jag undrade ? hur är den annars då ? jo den var så härlig och lydig ..... :)
Ok men då har du ju en underbar hund ????
Nått har ju alla hundar .
Oj jo du har rätt sa hon .....

Vi har för stora krav på våra fyrbenta....

Är vi helt rätt ? gör vi allt rätt ? 
Nä varför ska då hunden behöva göra allt rätt och gilla allt ????
Hur kan vi ens tro detta .
Hunden är helt otroligt följsam och litar verkligen på oss .
Så fungerar inte en människa ...
Men ? måste vi utsätta den för saker som den verkligen inte gillar - om det inte behövs ????
Tror att man måste tänka efter lite .
Jag har gjort det länge nu och gör det ......

Men det där med dörren .
Ok sa jag - låt den slippa vara med vid dörren då - inte stänga undan den helt - men sätt den bakom en grind - och låt inte folk få gå fram till den där den står bakom grinden ....då har man ju tagit bort den där konstiga obehagliga delen med den dörren som hunden tyckte var lite läskig .
Sen kan den få komma fram när dörr delen kommit bort - för den delen fixar ju Husse & Matte ...:)

Jag har en hund just nu - som säkert skulle nafsa folk vid dörren om hon fick den uppgiften - att ha hand om dörren .....men ! se det får hon inte ....hon backar upp mig där bakom ....men hon får inte ta dörren själv.
Det här har aldrig blitt ett problem tack vare att jag inte låter henne ta denna uppgift.
Hon tycker inte om kontakt med hundar ute heller ....
Men ! hon behöver inte ta den kontakten heller - hon är en av mina hundar som sköter sig exemplariskt i kopplet . För hon har förstått budskapet att matte fixar detta ...jag kan stå här bakom och allt löser sig :)
Sen har jag ju vissa andra som inte förstått budskapet ÄN ....hm .
Och det är ju ett problem i sig med en tung Lb i kopplet ...hm så det jobbar jag allt vidare på .
Men !
Iallafall bör vi tänka mer på att låta hunden vara hund.
Och kanske om vi finner det - något som just denna hund gillar att göra :)
Som förgyller deras liv....likväl som jag gillar att fotta eller sticka ja ni vet .
Nått som glädjer.

Spårning !
är underbar för hunden .....
Dom flesta verkligen älskar det :) :)
Jag har bara sniffat lite på det hela mitt hundliv.
men nu har det blitt mer av den delen ....
och 
Önskade att jag hade blitt filmad :)
Tilda 
Är helt galen i detta ....det är det absolut roligaste hon vet just nu .
Hon blir så uppjagad och super ivrig och glad så hon virrar bort sig totalt haha
Var tvungen att ta bort linan för hon hade snott in sig på nolltid - och jag som inte klarar fart med min kropp har helt plötsligt en hund som jag får nästan springa efter i skogen :)
Oj :)
Helt underbart att se haha - men ? nått måste jag göra så hon kan sansa sig litt Hm ?
Men 
Sånna här grejjer är underbara .....
Tyra
Hon bara tog det - någelunda sansat och rätt .......:)
Kul :)

Det diskuteras Avel på Lb forumet bla .
?
Ja inte vet jag - det känns som om vi kanske glömmer bort att det är en levande individ vi har .
Tänk om detta skulle praktiseras på människan ????
Men ? är vi då tillbaks i nått otäckt som en gång kom från ett land Tyskland bla ????
Allt det vi ska göra med hundarna för att dom ska fungerar som avels djur .
Och det jag minst kan tycka är att dessa utställningar är allt väldigt överdrivna och att just dom hundarna som vinner i ringarna ska vara dom bästa att avla på ????
Hm 
Hur tänker vi då ???
Dom som köper hund i största utsträckningen är ju vanliga hundfolk - för jag det finns sånna fortfarande .
Sånna som älskar sina hundar fast dom inte är så super perfekta och super vackra ...
Dom vill ha friska hundar .....mentalt och fysisk.
Så där kan man vell lägga mer krut på tänkandet .
men fortfarande på en nivå som är vettig .
Men vacker ?
Nja inte det viktigaste .
Utställning.
Ja det fanns en tid som det var kul att åka på utställning - då innan det blev blodigt allvar .
och man måste vara proffs för att kunna ställa sin hund ???Hm 
Jag har verkligen kännt det där - den där tävlingskänslan .....
Men ? nä så vill jag inte ha min hund...
Det var kul när vi var ett gäng som åkte tillsammans ;) :) det blev som en trevlig utflykt tillsammans med andra hundägare ...och man gottade sig med äkta glädje i allas resultat :)
Men ?
Vad tog det vägen .
Jag hoppas verkligen inte att alla dessa måsten gör att människor som bara vill ha hund låter bli att skaffa hund för dom känner att allt detta som ska göras är nått som dom bara inte klarar av att uppnå.
Å jag skulle kunna fortsätta på detta ämne många rader till:)
Men ok - -tänkt på att det är en levande individ du har i ditt koppel .
och vissa saker är mindre viktigt att lägga en massa tid på ....
Krav i lagomt mått så blir det allt bra ;)
Då kanske fler vill ha hund igen på rätt sätt ......
:)
Jag har hundar som inte följer den där förebilden av hur en vacker Lb ska se ut :)
Men Du ! jag älskar  dom ändå :) :)
Dom är friska och sunda ......och förgyller verkligen min tid.
***
Ha en fin dag ...själv ska jag fundera över hur jag ska uppnå alla mina mål och krav på mig själv idag ;)
Eller ? ska jag bara strunta i alla dessa måsten och bara vila ......
Förkylningen sitter som berg .
****










Inga kommentarer: