onsdag 6 juli 2022

En fyrbent fluffboll....

Igår på våran gräsmatta sprang det kring en fluffpälsboll ,hon sneglade på mig vid varje vända hon kom åter .
Ja ,Znö,som fått sig en dusch med speciellt schampo . Och därefter blivit blåst med hundblåsen 
Ja ,och hon som bara är van att bada sig ren i sjöar om sommaren och snöbad om vintrarna.
Aldrig blivit schamponerad.
Va ?
Säger ni då .
Ja det har aldrig behövts. Hennes päls har varit så ok ändå.
Barf 🤔🙂
Men nästan varje sommar efter första baden ,har hon kliat sig , har vi kommit på nu efter att tänkt till. Har trott att hon fått skabb varenda sommar, eftersom hon gärna vill gnida sig mot backen i skogen ,så är det ju inte omöjligt.
Men nu efter behandling mot skabb och det inte hjälpte ??? Fick vi börja tänka om .
Tyckt hon varit annorlunda sedan i våras ,flåsigare mer orolig 
Och nu klåda på kroppen, mycket fula öron ,som hon heller aldrig haft ,alltid fin i öronen ,men nu det ena så rött och massa kladd ???
Andra hundar luktar på hennes kropp 🤔
Vill rida på henne .
Hon har luktar "skit" till och från .
Så jag har minskat motionen, helst nu när det vart så varmt .
Hon har vandrar mer efter mig och bara flåsat. Och stirrat på mig med sina oroliga ögon 
Så många olika tankar om vad det kunde vara .
Försökte med veterinär kontakt ,men så svårt nu för tiden 😐
Tänkte åker verkligen inte in till nått djursjukhus vi kommer inte vara prio ett .
Fick en tid om 12 dagar 😱vid våran Vettris
Men i förrgår fick vi ett återbuds tid 👏
Tid till igår .
Hela vägen dit var jag så orolig , var rädd att jag inte skulle hålla ihop . Rädd att det skulle vara nått allvarligt. Så många hundar jag fått ,tagit bort ....
I åldrar yngre än Znö .
Hon är ju ingen ungdom,blir 7 i december.
Kom fram och in 
Znö tycker människor är läskiga , så inte allt för lätt att få henne att samarbeta,men ,hon litar på mig ❤️
Vet och förstod att hon vägde för mycket,hade redan börjat banta henne  .
Men att hon skulle väga såååå
 mycket 😱oj . Skäms ! 
Hon väger 56.4 kg 
Minst 7 kg för mycket.
Oj hur tusan gick det till.
Har så dum som jag är låtit henne äta samma mängd mat som när hon rörde sig mer .....hur tänkte jag 😳😐
Har börjat minska rejält bytt ut kött mot grönsaker. 
Så hoppas på resultat där .
Berättade alla symtomer.
Flåsig
Mer orolig
Öronen
Luktar illa
Klådan
Hundar luktar på henne
Rycker vid klofixning.

Och när jag skriver detta , så kan jag tro att mycket beror på hennes övervikt .
Hon slutade samarbete när hon skulle upp på bordet, så jag och den späda veterinären fick lyfta upp henne. Oj 😳😁tur man är stark .
Hon lutade hela sin tyngd mot mig väl uppe på bordet ,och darrade .

Tog tempen ,bra
Reagerade vid kontroll skelett 
Öronen , särskilt det ena , öroninfektion
Tömde lite ur analsäckarna ,men ingen inflammation 
Fina slemhinnor
Hittade nån röd prick på huden
Bra muskler
Hjärtat bra 
Lungor bra
Tog blod för olika prover ,hon hade sånt tryck så det blev ett litet "blodbad" 
Lever bra
Njurar bra
Sänkan bra
Sockret något högt ,skickar på mer test
Vita blodkroppar något högt
Sköldkörtel prov bra
Så rätt bra för sin ålder 🙂

Så bantning
Successivt mer motion igen 
Behandling öron
Och behandling hud
Smärtlindring mot trolig Atros
Så kände mig rätt lättad när jag åkte hem. 
Trots en hel del jobb framför mig 
Återkoppling om en vecka .
Så bra veterinärer på Vettris 😀

Znö
Är mindre glad  
Vilken dag hon hade ,otäckt veterinär besök .tokig matte som duscha och fönade henne.
Men ! 
Måste säga att det gick bra ändå med tanke på hur lite träning hon har på alla sakerna.
Härligt att hon litar på mig .

Idag ska hon få en "normal" dag .
Två kort promenader ,öka successivt. Medicinering.
Och vila hemma . Med husse och Pennie.
För jag ska hälsa på Agnes och gänget 🙂

Pennie var så "ledsen" när vi var borta ,t.o.m grät lite .så synd om henne. Hon har större problem att lämnas än vad Znö har 🤔och då är hon ju inte själv 🙂
Men Znö betyder mycket för henne. Mer än vad man kan tro. 
Och jag med då ,lite .

Hört Znö kliat sig nån gång under natten men ganska lugn natt 

Lite fundersam hur hennes päls ska bli efter all behandling .
Såg alldeles för fluffig ut igår iallafall  .
Pennie tyckte hon luktade skumt 😁
Pennie mår just nu riktigt bra 🙂
Så glad för det .
Smärtlindring , laser vid Leila .och sprutor gånger fyra vid veterinär .
Korta promenader gånger fler och simning tre fyra gånger i månaden.
Verkar vara ok nu hoppas det håller lääänge .
Nu ska jag upp och ut med damerna .
Ha en toppen dag ! 







Inga kommentarer: