tisdag 22 februari 2022

En massa snö


Jaha som förra året så får vi en massa snö nu när vi alla längtar efter våren .
Har vintern blivit förskjuten ? 
eller vad händer .
Förra året fick vi knappt någon vår heller ...det var inte ok , man han inget av det man brukar hinna på våren , men hallå låt det inte bli så det här året .
Is i all ära det är inte skoj , men att pulsa i mellan åt i skogen i snön som är ända upp på låret njä, det är verkligen inte kul .
Alltså då märker jag hur dåligt jag kan använda mina lungor , syresätter mig sååå dåligt så benen blir super svaga , och då är det ännu jobbigare att ta sig fram .
Får stanna och flåsa mest hela tiden .
I bland känns det som om jag verkligen inte kommer orka ta mig hem .
Brukar ha hjälp av en man och hans schäfer , men ? tror att han idag hoppade över turen i skogen ? eller om det blåst igen så mycket sedan han gått. Men jag brukar tänka om han som är säkert ca 20 år äldre än mig kan ta sig runt , ja då borde jag det också !!!! men ok han kanske har bra lungor :)
Och dom längre turerna i skogen kunde jag bara glömma , det har jag aldrig klarat med den här snö mängden ...det får bli senare när den kortare är upptrampad .
Igår i det riktiga busvädret tänkte jag kort ??? tog Pennie och Hedwig i skogen , men den lilla kortbenta flickan hade ju snön mest hela tiden upp till magen , tänkte jag får vell bära henne hem om hon inte orkar , men mycke ork är det allt i en sån där liten kropp :)
Men , hade snöbollar långt upp under magen , hade det varit min hund , hade jag ställt henne i badkaret i varm vatten , men vill inte skrämma vårat lilla dagis barn, så vi hjälptes åt jag och Hedwig  och tog bort klutarna för hand.
 



Bäddade ner henne i soffan sedan , där låg hon och mös ganska länge .
*
Så idag fick husse/dagishusse  byta ut Znö mot Hedwig , och ta henne runt efter vägarna.
Men tungt hade jag iallafall i skogen idag igen .......Znö såg lite seg ut efter promenaden , hon haltade något på frambenet när hon reste sig ..
Tuff promenad för henne också , men Pennie ja hon steppade på som om det var bart ute .
Hon tyckte nog jag var en bra seg människa denna dagen .
*
Jaha
nu är Pennie  i den delen av löpet som man tydligen inte behöver så mycket mat , från att hon haft en ganska så lång period som hon ätit riktigt bra , inte sparat nått , till att nu ska det äta sakta , och kanske inte alls.
*
På tal om äta ??? så vete tusan vad som händer i min kropp ??? alltså jag äter inte mer än vad kalorierna säger , ändock kan jag pendla något kilo upp och något kilo ner på kort tid ?
Jag motionerar minst en halv mil om dagen , och tränar Sofia Å alla lediga dagar.
Men ? ändock går jag upp ???
Är det vätska ? eller vad tusan är det ? muskler ? 
Eller bara åldern 
Kan det vara våra sena kvällar som vi då äter på , trots att vi följer kalorierna ? men ska vell försöka äta sig mätt på dagarna ???
Ja inte vet jag ????
för försöka med 12-20 ingen mat därefter .
När jag jobbar blir det lite krångligare ......då måste ät fönstret bli under annan tid .
Svårt är det och inte lättare med åldern .
Men !
Jag ger inte upp .
*
Min träning går ganska bra , orkar genomföra dom "tuffaste" övningarna , men har svårt med axlarna
är otroligt stel ....men hoppas det går framåt med det också ....en hel del kan det bero på min stickning .
Och mitt jobb så klart .
*
Fick svar nu på morgonen ,från mitt prov Covid igår , det var negativt .
Bra det då ;)
Så nu kan jag gå och jobba och gå på kurs Korskyrkan .
Blandade känslor inför kursen i kväll .
Ibland hoppar jag allt på saker :) :) 
jag är ju en bland människa i min tro ......hur ska man kunna ta fram det i en sån här grupp ???
Jag blandar nog sånt som jag tycker är bra från olika tron .
Jag är mycket Spiritualist  , tycker Buddismen har mycket tänkvärt , Kristendomen jodå , är inte helt insatt i nått , utan som sagt plockat från olika trons. Läst Bibeln , ett par gånger i livet , men som mycket annat jag läser kommer jag inte ihåg . Vad jag läst .
Jag tror på en "högre" makt , om man vill kalla det Gud jo , nån form av ande / själ , inte någon i kropp , jag har nosat på nått fantastiskt genom meditation , nått otroligt stark energi . Nått stort .
om det är det som är "Gud" så ja tack gärna .
Jag tror att Jesus har funnits på jorden , och att han mycket väl kan vara "guds" son , en högt uppsatt själ som fick komma ner igen på jorden för att försöka visa människorna hur allt fungerar ....
Men vi människor är svåra varelser .
Så ja ? vad vill jag ha ut utav den här kursen  kristendom ? 
Ja ? alltid varit intresserad av religioner och Historia , så ja en viss del är det så jag är nyfiken , och ja jag är glad att jag fortfarande är nyfiken , så jag får se om jag känner efter ikväll att det här är intressant , eller om ja hoppar av efter första kvällen ???
Vi får se 
*
Just nu längtar jag till söndag kväll , då jag gjort fem nätter och allt annat som ska göras denna veckan .
Då kan jag luta mig tillbaka och begrunda vad som hände .
*
Nu ska jag vila , fast jag har knappt hjärta att flytta på mig , för Hedwig har sin haka på min fot :)
*
Älskar att ha en pensionär hemma , så mycket "hjälp" som jag får av honom .
Så mycket jag tagit tag i och gjort själv genom hela mitt vuxna liv .
Sååå skönt att ha någon vid sin sida . Han säger själv att han nu gör mer än vad han gjorde på jobbet :)
Fast det kan vara ett skämt 
 :) 
Nästa vecka är jag långledig , och har så gott som alla dagar inbokade redan ????
Alltså va ? 
När ska man vila då ? och hur kan det vara så mycket i livet ?
Tänkte komma igång med Aktiverings träningen hade tänkt mig söndag fm ??? men inte dom närmaste söndagarna ....i allafall .
Säger till .
Hoppas det blir några som vill vara med , saknar mina tränings vänner !!!
*
Hej !
*
*






Inga kommentarer: