söndag 5 maj 2013

Med Blandade Känslor !



 Artemis Chimaira
Tyra
Igår var det en sån där utställnings dag - en sån som man börjar med att fundera om man ens ska anmäla till.
För allt detta med utställning har jag en massa blandade känslor inför
Jag har haft perioder under hela min hund ägar tid - som jag tycker men klart jag ska ställa kul :)
Och 
Vissa perioder som jag absolut inte skulle komma på iden att anmäla till en utställning.
Och 
Som dom som brukar följa min Blogg vet tycker jag också att det är en himmlans mycke pengar för ingenting alls .
Men 
Tyra - ja jag tycker själv att hon är en mycket fin hund - hon har det där som jag vill ha på en Lb - utseende mässigt " jag får vell säga det själv " :) För dom flesta andra Lb ägare vill inte säga det till någon annan - så är det haha är det en liten avundsjuka ??? eller vad är man rädd för ? att dom ska tro att dom har en fin hund ? eller .
Eller kanske det är så att jag bara har haft "fula" hundar ?
det är därför som ingen sagt det till mig om mina hundar ?
Haha
Men nu spårade jag iväg .
Dom som känner mig vet att jag kan även vara mycket kritisk mot mina egna hundar hur dom ser ut .
För jag kan se sanningen men fortfarande Super Älska mina hundar :)
Men !
Åter till Tyra :)
Som jag tycker ser bra ut - rör sig bra (om hon inte passar Hm ) - och ställer sig sååå bra .
Man behöver knappt göra nått alls :) underbart .
Men !!!
Här kommer det stooooora menet .
Hon är så harig - ja eller vad man nu ska kalla det för ?
Hon älskar att man tar på henne - privat - hon verkligen njuter - nästan somnar för att det är såå skönt.
Men i utställningsringen ? får inte domaren ta på henne  näpp.
När hon var riktigt liten - studsade hon fram till domaren glad - å en människa ! så kul .
Å jag tänkte men oj sååå bra - den här hunden ska det int bli nå svårt att ha i ringarna  :)
Men vid 5-6 mån - så backade hon när domaren kom fram ?
Och jag blev verkligen förvånad ?
För jag hade inte sett nått som kunnat leda till detta .
Domaren igår Mia Sandgren sa att kanske det bara då var en period som hon kom in i - och sen gick det snett ???
Vad vet jag ? jag fortsatte att ställa och hon backade och hoppade undan för domarna .
En del gånger gick det bra ? men då var det mycke beroende på domarna att dom tog henne såååå otroligt enkelt - att dom la tid på henne - och behandlade henne som om vi inte var i ringen .
Och då gick det super :)
Och mitt hopp kom åter .
Men man kan ju inte begära på en Officiell utställning att hallå den här hunden är så rädd - så ta det lugnt .
Nä jag vet så funkar det ju inte .
Hon viker in svansen under magen när jag börjar plocka med henne - och ja hon ser nog ett samband med detta och dessa läskiga utställningarna.
Så ?
och då kommer man till detta med Temprament ?
Ja och det kan man ju diskutera och vända på länge .
men !
Jag vill verkligen inte att Lb i framtiden ska vara så här - nä absolut inte :)
Så någon ide ´om att avla på denna fröken - hur vacker hon än är skulle jag aldrig komma på iden att göra .
och jag önskar verkligen att alla tänker så - så att man inte tänker men vadå ? bara jag tar en "tuff" partner så blir det nog bra ?????? nä var så snäll och gör inte så .
För den dagen som jag vill ha en Lb igen ??? då vill jag helst få en som har det temp. som det står i rasstandarden .

Lite om Temp. ur
Standard för
 LEONBERGER


I enlighet med sitt ursprungliga användningsområde skall
leonberger vara en mycket stor, kraftig och muskulös men samtidigt elegant hund. Rasen kännetecknas av en harmonisk kroppsbyggnad och ett självmedvetet och lugnt men samtidigt livligt
sätt. I synnerhet hanhunden skall vara imponerande och kraftfull.

Som familjehund under dagens boende- och levnadsförhållanden
skall leonberger vara en trevlig kamrat, som utan problem kan
tas med överallt och som utmärker sig genom utpräglad vänlighet.
Rasen skall varken vara skygg eller aggressiv. Som sällskapshund


skall rasen vara en behaglig, följsam och orädd följeslagare i alla
situationer.
Till de karaktärsegenskaper som krävs hör framför allt:
- Självsäkerhet och suverän oberördhet
- Måttligt temperament (har även leklust)
- Beredvillighet att underordna sig,
- God inlärningsförmåga och uppmärksamhet
- Opåverkad av ljud




Så vill jag ha min nästa Leonberger :)
Men !
Oj nu ska ni inte tro att jag inte tycker om min Tyra - å absolut inte - hon är en underbar hund - snäll och mycket kramgo -en under bar familje hund -  med mycke glädje i kroppen :)
Och hon är duktig i Lydnad :) 
Men hon gillar inte utställnings ringen .
Så tyvärr kommer jag nog inte att ställa henne ! inte som det ser ut i dagens läge .
Idag har jag anmält oss till en utställnings träning genom SKK i Borlänge .
Kan vara intressant och höra den instruktörens bedömning av henne .


Tyvärr så rör hon sig lågt utan glädje i ringen också .
Med många passnings tillfällen.
Men matte rörde sig inge bra hon heller haha kallt och regn .
Många gånger genom åren har man allt funderat över ???? varför man tar sig ur sängen så där super tidigt när min kropp skriker nej ! nej! ligg kvar - och står och halv fryser - som tur va i ett tält denna gången :) Tack ! för det Yvonne - men ? ändå kallt .
Och sen med nerverna på halv spänn tar sig ut i ringen och kutar runt och har sig i några minuter haha 
När jag tänker på det så blir det såååå larvigt :) :)
Men :) ok - det finns sina ljusa stunder med detta också :) man får se andra hundar ( såg i går en mycket vacker Irländsk Varghund - sånt ger lycka haha ) man träffar andra hundmänniskor - men ok dom flesta är så spända så man kan knappt prata med dom :) och på dom där utställningarna som det verkligen gäller ära och berömmelser då får man passa sig så man inte har en för fin hund och att det inte går allt för bra - för då du - kan du ligga illa till :) nä lite meddelmåttig är nog det bästa - stick inte ut näsan .
Och har man hund från "fel" Kennel ja då du - då får man inga "vänner".
haha
Känns så larvigt när jag skriver detta - är det verkligen så här ?- jo- men så är det allt - till viss del .
Jag har ställt till och från genom ca 12 år med Lb .
Före det med Kuvasz & Tervurens
Folk vet nog vem jag är :) 
men dom pratar inte med mig - nä så är det allt - jo det är klart att några gör det - absolut - men nu säger jag inte att jag vet vad det beror på nädå ? det kanske bara är jag haha - man pratar inte med en sån där som jag - jo men så kan det ju vara .
Men nu svävar jag ut igen och tappar tråden .
Tyra 
Underbara flicka .
Hon blir nog ingen stjärna i ringarna - nä tyvärr.
Känns tråkigt absolut.
För det är vell just hon som jag verkligen hade velat ställt .
men vem vet ?
Vi kanske kommer igen haha
För jag har haft andra Lb som morrade , backade och visade tänderna mot domaren när dom skulle ta på henne .
Men ! jag fick ordning på det och det var sedan inga problem att ställa henne :) 
Men :) då var jag yngre och hade mer fart haha och mer det där "det ordnar sig" "det löser sig "  .
Det har jag tappat lite med tiden tyvärr - men som sagt man vet ej ......

 Här har vi snack med domaren
Hon ställer sig så fint .

Utkastade !!!
:) 
Så här skrev hon om henne 

Tik m trevl.helhet
Visar sig väl på avst.  fr domaren
Lugn & fin i stående fin blick men vill inte bli palperad.
Bra stomme
Bra steg
Pratat m matte om personlighet.

Mia Sandgren

***

Leodal´s Diamond Dreams
Trulsa

I väntan på att komma ut i ringen .

 Full i fart & en massa livs lust

 Ögonkontakt :)
Toppen att springa med matte :)

 Men ? vad hände - vi som var så på G - kanske springa lite till då  

Här har vi temp. :) den där domaren får vell göra vad hon vill - har int tid att bry mig :)

Lilla fröken blev BIR med HP
Grattis Till Yvonne Zetterlund

*
 Den här damen som jag inte kommer ihåg vad hon heter :)
I stamtavlan 
Zimba heter hon till vardags.
Domaren var lyrisk över en Landseer som hade en sån bra kropp.
Det är så här dom ska se ut var hennes utlåtande.
Hon blev BIR m HP & BIS 3
Grattis !

Här finns mer kort från dagen .

**
Nu ! ska jag göra mig i ordning och dra på en utställnings träning som SKK ordnat i Borlänge.
Kan vara bra att få ett utlåtande till - av en annan instruktör :) kanske ?
Får se vad denna dagen har att ge .
****

Inga kommentarer: