söndag 1 januari 2023

På plus ....

 Första dagen på 2023 .men verkligen en bra dag hitills :)

Kanske kommer det nya året att bli så bra .

!!!!!

Jag kom mig ur sängen i bra tid , fast jag först tänkte , njä jag ligger nog kvar ,(redan då varit upp och släppt ut dom en sväng på morgonen vid halv åtta, och gett Agnes hennes morgon mat , och damernas morgon godis pinne )   kan ta en långis mitt på dagen i stället .... men nä alltså jag har jätte svårt att inte ta med mig mina fyrbenta på sin morgon sväng , allt blir så inte bra . Inte för dom och inte för mig ,så jag tog mig upp i skaplig tid , ut med mina damer på den vanliga vinter vändan i skogen , har några vändor att välja på trots vinter . Som just nu idag innebar hårda stigar med is .Hm mindre bra , är livrädd att nån ska bryta benen, för dom liksom svassar ,dansar runt på isen ...!!!!! med mitt hjärta i halsgropen . Då är dom inte äldre damer inte :)

Dom letar Rådjur varje dag , men är riktigt sansade när dom hittar dom , jag kan säga , det är ju bara Rådjuren !!!! med en lite larvig glad röst :) och då blir dom liksom jaha är det bara Rådjuren Ok 

Och Rådjuren kan ligga stå på sidorna om stigen och titta på oss , har vell verkligen förstått att dom där är inte farliga . Men idag ,var dom bort skrämda :( troligen efter fyrverkeri skjutningen i går . 

Tror mina damer älskar sin morgon vända med sin matte :)

:)

Och ja det där med lång lina på Agnes :) som jag fick olika reaktioner på FB .

Alltså så bra , så himmlans bra tränings redskap , Agnes tror att hon är lös , springer kring som om hon skulle vara lös ,men i skogen här med en massa dofter , sitter hon fast i mig :)

Men jag kan i lugn och ro träna in alla kommandon jag behöver för lös gående .

Och sen när dom verkligen sitter ja då kan jag släppa henne helt lös , och då troligen kunna lita på henne bättre . 

Nu är hon också helt lös , på ställen som jag tycker det är mer ok .... som efter skogsvägar med mycket snö på sidorna så hon inte kommer iväg så snabbt .....brukar vara så att man måste gå tillbaka samma väg , och då är det bara 180 knyck och mera som gäller med nosen i backen , tror att Agnes tror att vi hennes gäng , inte hittar tillbaka utan hon måste spåra oss till bilen igen haha .

Så då åker linan på ,och hon får släpa runt på den där klumpen matte .

För då hör hon inte mycket .

Så i stället för att misslyckas hela tiden .

I skogen , som är nästan enda stället att gå nu , är bara rena isgatan efter vägarna , så ja då fick jag ta tag i lös springar träningen . Så ta det dåliga med det bra :) vi tränar STANNA , som hon blir bättre och bättre på , och gör hon rätt , så blir det belöning . HIT är hon så bra på . STANNA SITT KVAR ibland kommer jag tillbaka belönar , ibland kallar jag in och belönar , hon får sitta och vänta medans jag kletar ner träd med mjuk ost , hon är jätte ivrig och man får sätta om henne någon gång , sen är kommandor NOSA och oj sån fart hon har ...så duktig . Så nu kollar hon träd överallt , ???? kan ju finnas nått gott på dom :) . Sen måste hon ha koll på matte , för hon tappar saker /godis pinnar osv på backen . Och hittar hon dom får hon beröm . RÄTT , ibland kan matte se nått i skogen som hon också måste kolla upp , och nått på backen hon hittat .... Agnes har nu kommit på att matte är ibland roligare än allt annat i världen . Så hon t.om  stannar upp där längst ut i linan (som då inte är spänd) för att kolla ???? om det händer nått kul med den där människan . 

Vi hade sånt fint samspel idag , och även här om dagen med våran långlina .

Så jag rekommenderar att använda det som ett mycket bra tränings redskap ;)

Så det så 

Sen , när vi gått våran timme drygt i skogen , med träning och allt , ja då är det linan som ska slaktas , när hon är trött i huvudet och i kroppen .

Härlig liten hund att träna .

Blev att tänka på hur jag ska överföra detta till min framtida Lb !!!! alltså en Lb i samma ålder väger vell mellan 35-40 kg ,just , tänk att ha en sån längst ut i linan !!!! och det blir stopp , eller om den hittar på nått som den vill kuta efter ??? ja ni hur håller man emot det .

Spännande ;)

Fast !

jag har liksom inte behövt träna lösträning på dom flesta av mina Lb , dom har varit kring mig , det har räckt med vanlig lydnads träning , då lyssnade dom ju på HIT SITT osv .

Så jag är inte bra på detta , hoppas att jag läst på bra och kan få det att funka med Agnes skulle vara super roligt att ha en "kamera" hund med sig lite överallt .

Ser fram emot det här året , med olika träningar och aktiviteter med den lilla röda .

Ja damerna hänger så klart med på det dom orkar och vill .

Och ja dom är riktigt pigga just nu , Pennie tillochmed leker med Agnes ....lägger sig ner och busar med henne ...så härligt att se , om hon kanske tycker ok ok hon ska vell vara kvar här då ;) så man får vell engagera sig .....

Znö är mer den trygga uppfostrande . Pennie mer den där som hon ser upp till , hon ska vara med henne ute på gården och kolla vad hon gör , ser man Pennie ser man nått lurvigt rött runt hennes ben ...

Gården ! ja Agnes älskar våran gård , hon försöker "lura" oss att släppa ut henne mest jämt . Och hur gör ??? man vill ju inte att hon ska gå sta och sluta säga till när hon vill ut , det har tyvärr blivit någon olycka inne tack vare det , så ja vi släpper ut , så hon är ute mycket , hon och Pennie .

Syns på gården att hon är där mycket , våran lilla skräp maja , hon har hittat mitt förråd på plast krukor , så dom finns nu både utspridda på baksidan plus inne lite här och där .

Och jag hade lagt bajspåsar i en större säck nu på vintern , den har hon också lyckats hitta in i , så nu har jag sådana också lite här och där på baksidan .

Tänkte plocka ihop idag , men insåg att det mesta sitter fast fryset i isen .

Så jag måste allt vänta tills det blir en plaskig dag igen , tur att inte så många har insyn på våran baksida .

Gårdagen var nog den absolut lugnaste Nyårsafton jag någonsin har firat , men ! det var precis det jag behövde ... lite orolig var jag över Agnes reaktion på fyrverkeri också . Men det gick så bra , ja hon skällde lite första hon hörde , men sen släppte hon det bra , och myste med mig i soffan som vanlig kväll. vad jag kan förstå genom tex FB  så har det varit ganska så lugnt kring Grängesberg , men Öraberget !!! där ska det tydligen smällas . Synd tycker jag . Så många djur som mår dåligt av denna nyck . Och om man kunde bara smälla runt tolv slaget , men nej ! , ingen känsla alls för djuren omkring . Konstigt ? vad är det för sorts människor ??? jag var inte ut och tittade eller i fönsterna , så jag vet inte vilka som "roade" sig .

Glad att ingen av mina mår dåligt , varken hundar eller katt .

När damerna var små , var det Znö som flydde första gången hon hörde fyrverkeri , hade dom på baksidan ganska så tidigt på dagen , och då small det , Znö flydde ni vet så där som man tecknar i flyckt med bakstället i backen , fram till altanen , där stannade hon ?! ,  upptäckte att Pennie fortfarande lekte helt oberörd ...så då sprang hon tillbaka , Tilda stod också på baksidan och brydde sig inte alls .

Så tacksam att Pennies uppfödare tränat in ljud , Pennie är inte rädd för ljud alls .

Agnes uppfödare hade Tv på intill valp lådan så blandad kompott fick nog dom uppleva ;)

*

Efter morgon promenader , så tränade jag och Sofia , ja ni vet Sofia Åhman ;) hon är sååå bra .Min kropp är så mycket bättre nu efter någon veckas träning , inte haft värk i ryggen sedan jag började igen , så tacksam ! 

Nu ni ska jag iväg med några hundar , på våran eftermiddags promenad .

Ha en fin dag !

****









Inga kommentarer: