måndag 24 oktober 2022

Nergång !

 ja ! att haft en riktigt bra tid under en lång tid , ja det lät konstigt ??? med tanken på att min vår var tuff , efter min mammas död . Men jag hade hamnat i ett högläge , tack för det , så jag gick igenom den svåra tiden med "flaggan i topp " , alltså ! hur ska jag förklara ??? jag fick sörja ,utan att braka ihop ,jo jag var allt på gränsen flera gånger , men då pausade jag mig från en massa måsten , som jobb osv .

Ett par gånger slutade min kropp att vilja samarbeta , ja den slutade helt att röra sig , luften tog helt slut .Då ! var jag tvungen att "pausa" , och ge mig själv "vila" .

Men iallt detta , så var jag i fullt flyt , jag gjorde en massa , och inför hämtningen av våran Agnes , var jag i sån full fart så jag knappt han med själv ..... och när våran Agnes ,lilla Cocker Spaniel tiken , One-Wich. När hon med sin fantastiska full i fart glädje kom till oss , var jag såååå laddad så vilken tur att det var hon som kom .....kanske jag hade stressat "sönder" en annan ras ???? just då ? kanske .Men hon är ju juvlig , så passande för mig i mina höglägen , får hoppas hon också kan tagga ner när jag taggar ner . men just nu , är hon från sovandes till vaken . japp vad gör vi nu ???? Full av vilja och lust .

Ja vi gick , två "valpkurser" samtidigt ,från att det först såg ut som om vi ingen alls skulle få , till två erbjudande ...så japp vi tar dom :)

Och i allt det hoppade vi på en NW kurs också .

Jaaa ,jodå jag kände också i bland oj ? kanske jag gör nått tok nu ? men ? 

Men ,den glädjen hon visade vid varje tillfälle , så tror jag att det blev helt rätt , ja jag han med tror jag allt som hon behövde före 12 v ,och lite till innan 16 v . Och ja jag tycker jag märker hennes beteende kring andra hundar och människor av olika sorter och djur av olika sorter .... ok vet hon är en Cocker Spaniel ;) men jag har allt läst om några av den  rasen som inte alls är så bekväma i alla situationer .....så jag känner mig sååå nöjd med lilla Agnes . 

tycker vi gjort ett bra jobb hon och jag under våran första tid tillsammans.

Sen är inte allt perfekt !!! nä men absolut inte hon är ju bara en bebis ;)

Och vissa saker kanske vi aldrig kommer i bukt med ??? som detta race i koppel ???? alltså ja .

Jag tycker väldigt illa om dragiga hundar , tränar alltid det från början mycket . Men ! ok jag har fått ge mig lite i detta med Agnes . Hon är ju en hund vad jag förstår som ska "flänga" fram och tillbaka framför en i ganska full fart och jaga upp fåglar .... så ja , det är vell lite som att skaffa en draghund och tro att den inte ska dra i kopplet ???? så jag har helt enkelt accepterat ett viss flängande .... när hon är i långkoppel tex i skogen med näsan i backen precis hela tiden , hon är suverän på att spåra , så då lägger jag till SÖK , och hon får jobba på , när vi går efter vägarna , tränar vi gå på sidan , och jag ha typ 3m koppel  , så hon inte hamnar i ett dragande på en gång . Sen tränar vi under promenaden en massa inkallning , sitt vid sidan ,ögon kontakt ,stanna , pill på backen ,snacks på träden osv . och ja sakta tycker jag att hon väljer mig framför allt annat , så ja det finns hopp :) :) 

Allt det här och förhoppningsvist ett högläge på mig , så kommer min framtida Lb också bli tränad på samma sätt ,eller liknande passande på en Lb .

Ja för nu känns det som om jag har verkligen samlat ihop all erfarenhet jag fått genom åren minst 38 år .plus att jag är uppvuxen med hundar , och allt jag lärt mig på alla kära hundar jag haft genom åren .

Sen säger inte det att jag kan allt , verkligen inte , man blir aldrig fullärd ;)

Sen är det nytt med varje ny individ man möter , och den här lilla Cocker Flickan har ju en päls som man ska pilla mycket mer med än alla andra hundar jag haft .

Vilket jag inte är så överens med ,nä varför måste det fixas så mycket med pälsen ???? är det verkligen för hundens "bästa" eller är det sånt vi människor hittat på ? Varför har dom fått  en sån "krävande" päls ? är det aveln ? utställning ? ja jag har såååå svårt att tänka mig ansa bort allt det "fina" på min lilla mini Afghan haha , hon är bedårande söt just nu . Jodå jag har allt ansat , hennes lilla skäggiga ansikte , ja för det blir hon allt , skäggig , och spret i ögonen , mm.

Men ?

Fortfarande har jag inte bestämt mig för om jag ska ställa ut henne ?

Tycker inte det är snyggt med öron rakningen ,nä verkligen inte , ser ut som några skinnslamsor som hänger där ???? hur kunde nån komma på detta ? ok det andra kan jag göra ....men öronen !!!!!

Och att det ska vara för att dom inte ska få öron problem ? jadu ? det hittar jag ingen inf om nån stans ?På insidan absolut , det går jag med på .mina håriga Lb har jag gjort det också på, men utsidan ?

Ska ta den frågan till min veterinär ?

Sen !säger inte det att jag inte någon gång kanske kommer ställa lilla fröken Agnes .

Jodå det är möjligt , men just nu väldigt fundersam 

Sen kan ju inte hon trava haha vad är det , kan ju knappt gå i koppel , och rusa runt i ringen njä det är vell inte så det ska vara riktigt .

Hantering av mig .alltså pälsvård, klor bad osv  har gått riktigt bra , hon är riktigt "duktig" , men ja vi har tränat , så blir det inget bakslag så kommer det gå bra .....

Så framtiden får utvisa

*

Men för att återkomma till där jag började , så har det kommit i fatt mig nu , troligen , jag mår SKIT , ja inte helt och hållet hela tiden , men såååå låg och seg , och dessa panik ångest som kommer då och då , dom är inte kul , ofta vaknar jag upp efter att jag har somnat som ett ryck , och känner hur paniken kryper på mig .....då just då vill man inte leva nä det vill man verkligen inte , för allt känns såååå tungt så hemskt . Och jag saknar min mamma mer än någonsin . Livet är inte ok utan dig !.

Men då kommer Agnes ,som börjat sova i sängen med oss , och lägger sig bredvid mig , och jag känner hennes goa kropp intill mig ,då blir allt bättre och jag kan sova igen , just den gången . Lika när Äster kommer och lägger sig bredvid mitt huvud och kurrar så hela huvudet vibrerar , då blir det också bättre ,Men den förbannade ångesten kommer igen och igen .

Idag och några andra dagar har jag varit tvungen att Pausa , sjukskrivning .

Och många promenader , och träning med Sofia ....verkligen piska mig till det ...så ja just nu mår jag lite bättre .....men stressen känner jag kryper på mig nu , och då får jag värk i kroppen också .

Ja strunt med den här människan igen ......dålig upprepning .... men det blir vell bättre .

****



Agnes i sin fina ärvda "jacka" , står Hedwig på sidan ;)
*








Inga kommentarer: