måndag 3 oktober 2022

17 veckor och lite till


Ja tiden går .....Agnes har nu varit i livet på jorden i 17 v .
Så 4 månader ca
Här hos oss på Sälgringen i 9 veckor .
Så igentligen har man (jag ) för stora krav ;)
Så mycket som hon har lärt sig och anpassat sig till på dom här veckorna ,det är inte lite det ,för en liten själ.



Hon har sedan hon hit kom sovit så bra på nätterna , vaknat för det mesta ca 6 tiden ,gjort sina behov , ätit sitt morgon mål , och kunnat somnat om en stund igen , jag är inne i en sovar tid , som en små barns mamma , skulle kunna sova hur mycket som helst .
Idag fick jag sov morgon , min man vaknade och tog ut henne första turen .
Såååå skönt . Mitt sov behov är stoooort .
Hon brukar sedan kunna sova fram emot halv elva ...på morgonen , ja jag tycker själv det är lite för länge hela morgonen är borta . Men såååå skönt .
Men idag och igår vaknar hon igen vid halv åtta ,åtta tiden ???? är det för hon blivit större /äldre ? nädå , jag tror det är hennes med systrar , som annars kan sova lääänge , men nu höglöper bägge två , så ett pipande och brakandes (troligen när dom rider på varandra ) gör att ingen kan sova lungt i det här huset.
Agnes pinkade inte ens när hon kom upp och ut , så något sådant berodde inte alls på .
och nu har hon lagt sig i sin bädd och somnat igen .
Och damerna ligger och slickar på varandra ......och vill att jag ska ta ut dom till skogen , jadå när husse vaknat så . Men kul att gå ut med dom där nu ???? näpp 
Dom är som galningar i skogen , på varenda fläck ska det kasta sig till och fastnat på .
Känslorna är i kaos på dom båda SUCK .
Önskade att gama tikar slutade att löpa , som vi människor , men nädå, tycker personligen att dom blir värre med åren .
Munkpeppar !
Kom jag ju på , eller om någon påminde mig .
Det ska dom få till brunch maten .




Den lilla Agnes .
Igår var jag imponerad .
Hur smart hon är min lilla .
Hade pälsvård på mina Damer och Agnes , hon har förstått att om jag får klippa klor och hår under tassarna  , och hon ligger still , så får hon mjukost i belöning .
Det har trillat in bra , härligt att slippa "bråka" vid kloklippning :)
Klöpp lite hår i hennes ansikte ,men där har vi inte kommit lika långt med .
Men !
Sedan satt jag mig på golvet och fixade Damernas klor och päls .
Hon var med och kikade och hade koll på mjukost tuben .
Hon satt så fint framför mig , så jag tog henne under hakan och klöpp lite strån .....döm om min förvåning när hon satt snällt kvar och lät mig klippa .
Och så fick hon mjukost :)
Jaha 
Nu har hon fattat det också , så jag upprepade tre gånger , funkade så bra :) :) 
Så glad jag blev , hopp om framtida päls fix .





Var lite deppig över hennes beteenden i kopplet . Det finns bara två lägen ,sitta fint och rakt ut i kopplet i full fart ..... jag tränade och tränade vart hon skulle gå , och var världens roligaste matte , jodå det funkade en stund men sen är det full fart rakt ut i kopplet igen .
Läste om Cockrar och ja lite så är det och många har problem med sina just i koppel .

Cocker spaniel kommer från England och är ursprungligen en stötande och apporterande fågelhund. Det innebär att hunden arbetar med att söka upp och stöta upp vilt (fågel, kanin) så att det tar till flykten i stället för att gömma sig. På så sätt får jägaren skottchans.

Så ja hon ska ju springa framför sin ägare .


Så jag fick tänka om .
Nu tar jag henne i lång koppel/lina , och en sväng i skogen, före tränings promenaden efter vägarna .
Då får hon rusa av sig innan vi ska gå fint i koppel .
och ??? det funkar riktigt bra :)
Som sagt måste tänka på vad jag har i kopplet .
Var med Liisa&Bosse och Majlis och la några enkla person spår här om dagen .
Agnes fick ett kort nybörjar spår .
Inga problem , förstod det , hon har en suverän näsa , hon bara tog spåret , på vissa ställen gick hon ut åt sidan en bit , men vände tvärt och tog det igen .
Så kul att se vilken glädje :)
Vi går på NW Grund på brukshundklubben , ja jo jag vet , jag kan nog en hel del om NW ,men Agnes har ju inte gått någon kurs , och jag blir aldrig fullärd .
Där på kursen är hon såååå ivrig mellan söken , och allt var så "jobbigt" så hon somnade i mitt knä till slut . Hon är yngst .....så jag får tänka till lite hur mycket hon klarar .
Men sån glädje i söken :)
Vi går också på valpkurs ,ja gånger två ,den ena är till stor del för att vi då får träffa ,syskon till Agnes och deras ägare ;) och gammel matte med mamma Wilma och Mindy .
Den är i Kniva .
Den andra kursen är vid Susanne & Gisela .
I Håksberg 
Där kommer vi fortsätta tills vi är fullärda :)
Hörde från ett "proffs" en som förstår sig på hundar , att det är bra att gå fler kurser , sån tur för mig :)


Pennie var också med och sökte , det är nått hon faktiskt gillar , trots sin höglöpning så tog hon sitt spår , och fick gå ett av dom som Liisa lagt ,som hon också tog .
Så kul att se henne göra nått som hon gillar .
Eftersom Znö inte tar spår .....njä precis , hon vill gå bakom mig , jag har försökt med lite olika genom åren men det funkar inte så bra .
Kul är att NW där jobbar hon själv :)
Och släpper sin stress när hon går in på banan .



Agnes diplom 
Tyvärr fick jag inte det att ligga rätt ???
Hennes första egna diplom 
;)
*
Sedan vi fick valp och haft semester , så har jag inte fått till någon träning med mig själv alls .
Nä , tiden och orken har inte funnits , utan focus har ju legat på träning av Agnes , ni vet det där före 12 v och helst 16 v ,den där tiden som är så bra att träna in saker som då sätter sig lättare i hunden .
Sååå glad att jag gjorde det med henne .
Men då har jag fått en dåligare kropp igen , ont i ryggen på flera olika sätt 
Lite också för att jag har en liten hund att träna mycket sne gående ;)
Stelare och framför allt tjockare .
Så !
Nu har jag tagit tag i det igen , och så här i början får man alltid gå med piskan på sig själv .
Japp
5:2 
med koll dom andra dagarna är min plan 
Sofia Åhman 
Blir det tills jag tycker jag fått tillbaka en bättre rygg.
Och har möjlighet /tid då blir det gym
Ja det är en livsförsäkring åt sig själv .
Promenader räknar jag med att det kommer bli mer /längre framöver med en Cocker Spaniel i mitt liv .
Kändes i dag att det var riktigt länge sedan som jag tränade , den som tror att Sofias program är lätta ,tycker jag ska ta och köra ett ......jag kände idag att det var riktigt tungt ;) 
Men !
Nu är jag på G ,gäller bara att hålla i nu ....
*
Ha en bra dag så vackert ute , så nu blir det ute resten av dagen .
*



 

Inga kommentarer: