onsdag 12 juni 2019

Idag

Idag bestämde jag mig för att ,ta tag i mitt nuvarande mående.
Jag har haft jobbigt till och från med jobbet sen jag var tvungen att gå tillbaka efter att min dåvarande läkare inte tyckte att jag skulle vara mer sjukskriven , utan gå på halv tid natt ???? som jag försökte få han att och försäkrings kassan att förstå att natt "kan man inte jobba halv natt " pga utav bla att ingen vik tar en halv natt inte humat  alls , och att jag då ändock var tvungen att ha samma arbets tillfällen som jag redan hade vilket inte gynnar mig alls att jobba en halv natt , vilket fk jo hon förstod hur jag menade men deras regler sa att man skulle jobba en halv dag , tänk ? att till och med fk inte har natt med i sina regler och lagar ???
Fk ville att läkaren skulle specificera varför jag skulle jobba förra nätter .
Och det har ju kanske funkat om jag haft en läkare som förstod ?
Vilket jag inte hade .
Han la på luren i örat på mig , för någon diskussion med ett "galet " fruntimmer .
Han upprepade hela tiden , det ska din chef ordna , men om det inte gynnar mig ? inte funkar på mig?
Kommer aldrig att gå till den läkaren igen .
Men jag fick inga pengar från Fk , utan helt enkelt levde på en halvtids lön .
För jag insåg att jag inte skulle klara av att gå tillbaka på min då 90 % tid .Så där på en gång 
Sen när jag skulle gå tillbaka helt gick jag ner på 73 %.
Och ja tacksam för det , och det har känts ganska så ok .
Men ? 
Vad fick jag för hjälp att må bra ?
Är alldeles för känslig , bla för att vara bland folk just nu , dom boende klarar jag av dom är ju som dom är och man har ingen direkt närmare realation med dom , man har mer relaterat med sina arbets kamrater , lika så att jag håller mig för mig själv mer privat också , för att jag är svår att ha omkring sig just nu .
Jag tar illa vid mig lättare nu än vad jag annars gör , och jag beter mig inte som jag är , eller hur jag ska förklara , det är inte jag ! när jag mår dåligt , jag säger och gör saker som jag inte tycker eller vill , jag är seg i huvudet och hänger inte riktigt med hela tiden i vad man säger runtomkring mig .
Får jag bara vara , så funkar det , men så funkar inte livet , är man där på plats , vart du nu är . så måste man fungerar , jag blir som jag skulle vara bara där på sidan om , och ja människor behandlar en så också , som man bara är där ........man blir mer ensam om det inte är själv valt än om man väljer det själv .
Så just nu väljer jag att vara själv .
I stället för att bli bort vald för att människor inte förstår sig på en .
och 
Det har jag full förståelse för .
Jag menar kan ju knappt förstå mig på mig själv många gånger .
Och 
Jag som är en person som vet vad jag  vill och tycker .
Blir helt plötsligt en vilsen själ som inte vet nått alls .
Så 
Jag väljer att vara för mig själv .
Med dom omkring mig som vet hur jag är 
Så jag har sjukskrivit mig själv .
Och det innebär att ihop med semestern har jag nu ca 7 veckor på mig att bli jag igen .
Jag har till och med lyckats ringt samtals mottagningen och fick prata med en bra man .
Som ska ordna en tid åt mig vid en psykolog .
Han undrade ? 
Varför behöver du någon att prata med ?
Ja varför ? 
Jo för att jag inte ska behöva prata sönder dom stackars vänner jag har kvar .
Och att helt enkelt slippa prata sjukdomar hela tiden .
För sån har jag blivit .....min värld kretsar runt sjukdomar , kanske måste skaffa mig en hund till så jag har nått annat att prata om :)
Så jag vill ha någon som kanske till och med förstår mig att vältra ur mig en massa som jag har behov att få ur mig .
Spännande.
Men ett litet samvete sitter allt och gnager där bak .
Sjukskriven nu igen ?
Min chef sa , å det som gick så bra ??????
Gjorde det ? vem har sagt att det gjorde det ?
Eller nån sa när jag berättade det , ok varför det ? varför jag skulle sjukskriva mig .
Kanske någon som inte förstår hur det är att ha en psykisk ohälsa , och inte märkt det .
Kanske en sån som tycker att jag inbillar min sjukdom 
*
Ja du , att inte göra sig mer obekväm med folk jag måste ha omkring mig är en anledning.
Att vakna upp på morgonen , äta rätt, motionerar ,gymma , och sova på rätt tid osv 
Kommer kanske också att göra att jag får må bra .
Att komma på någelunda kurs igen , fast det kommer inte att vara nått rärätt , jag är ingen sån och vill inte vara nån sån , men jag vill bara få må ganska så bra .......
Nog om det , fast mer om det kommer , det här är ju min Blogg 
Och förbannat skönt att inte behöva be om ursäkt för vad jag skriver här ...för ingen behöver läsa
:)

Lyssnade på en Podd i dag på promenaderna .
Poddtoppen - Dumma Människor

Bla Svindyra Skitstövlar
och
Tio sätt att bli omtyckt
och
Socker pillar är mirakel medicin 




Inga kommentarer: