tisdag 15 december 2015

Valptider


Liten flicka.
Tänkte nog att det skulle vara mycket bra att ta en valp lite senare än 8 veckor ?
Inbillade mig att det är mycket bra att dom får lite mer tid med sin mamma - och ja så är det absolut utav egen erfarenhet - men då har jag varit där ! alltså mina egna uppfödda valpar dom har jag ju varit med från början tillsammans med mamman.
Oj vad jag hade en massa med mig där på vägen .
Valpen har då blivit "min" flera gånger om Gratis eller vad man ska säga.
Men ?
Hur gör man nu ?
Å ja klart hon tycker om mig jo hon är glad när den där människan som är snäll och glad kommer - ger mat och hittar på en massa saker :)
Men det där riktiga ! som hon visade till sin förra "ägare" uppfödaren där har vi det där som jag är van vid att ha ihop med mina valpar ?
Kanske jag har fel å ja jag är inte den som inte kan erkänna att jag har fel .
Men jo jag tror på detta - och ja det kommer nog med tiden att hon tycker att hon hör till mig - men här får man jobba mer ...så kanske det där med 8 veckor är nått man absolut som valpköpare ska använda sig av .
:)


Maten !
Ja just den här vegetarianen håller på och kladdar med kött varje dag.
Känns som ett skämt - ett dåligt skämt på nått vis.
Men allt för min hund ?????
Barf
Alltså jag är inte påläst om detta så det räcker .
Men jag kan känna att det är mer ok för ett rovdjur som hunden att dom ska äta denna modell av mat .
Och trevligare att ge om man tänker på alla dessa foder som man haft riktigt jobbigt med genom åren - jamen ni vet hur man än har vänt och vridit på sig så har det alltid funnits nått foder som är bättre ?
Sjuk marknad när det gäller foder finns massor på marknaden och det ena är "bättre" än det andra.
Så ja jag kan tycka att det här är bra .
Men ? det är en vetenskap och jag har varken tid eller ro i min själ att sätta mig ner och läsa på om allt detta -så jag litar på dom som har vana just nu.
Och så långt så bra.
Men !
Alltså har aldrig haft en matvägrare ?
Nä - jo kanske ett mål eller två - men då har dom typ ätit vid nästa mål.
Men ? ska man leka i sig denna mat - äta under en lååång tid - eller vad tusan ? gräva ner bitarna i sin bädd och liksom spara på dom äckliga bitarna ?
Eller hur ska den ätas 
Och flertal gånger inte äta upp det som kommer i skålen .
Foder kan man lätt bara ställa undan om det inte blir uppätet - men köttet suck.
Jag är så van att mina hundar sitter utanför kökströskeln.
Rusar in när jag har serverat maten i deras egna skålar - satt sig ner snällt framför - och väntat på kommandot varsågod- alla har ätit sin mat i rasandes fart - ok kanske inte så bra i rasandes fart men allt har gått i - och ingen har gått i någon annans skål - man såg direkt om någon var sjuk - då den inte åt. Lätt att se till så dom fick sina respektive preparat eller mediciner eller olika matsorter det bara försvann ner i hunden utan problem.
Men ?
Hur gör man med en liten Pennie och hennes Barf mat .
Till och med Tilda har börjat virra runt.
Hm
Hon ökar i vikt jo då skapligt håller sig inom det hon ska - hon har fin päls och är en glad pigg hund.
Så jo det får vell fortgå nu när jag har börjat med det .
Men nog funderar jag lite om mödan är värd allt jobb :)
Kanske jag har för lite hundar :) 
Skulle behöva några fyra till eller fler ;)
Nä då skönt att ha färre visst är det - men ja det fanns massa posetivt med att ha fler.


Hon är så duktig - hihi tycker verkligen inte om det ordet - varför säger man att dom är duktiga ? ett hemskt ord - kom på när jag skriver det att jag gillar inte det ordet alls - inte vad det än gäller .
Hon har lärt sig att titta på dörren och på mig när hon ska ut - kan ju vara lite svårt då om ingen är i närheten - men jag är i närheten mest hela tiden om jag inte sover ;)
Annars är mina två hundar omkring mig jämt.
Och göra inne finns så gott som inte alls .
Men hon var så gott som mogen att bli rumsren redan när hon kom .
Hon går skapligt i koppel - men det finns det där lilla dragningen - nått som jag aldrig låter mina hundar känna på alls när jag har koll på det från början .
Tror att om det inte finns i hunden att drar man så kommer man fram så kommer dom inte att använda det i framtiden heller - eftersom det inte är användbart .
Men här känner man att hon har kommit fram vid dragning för hon jobbar på det .
Och jag får vänta ut henne och avleda flertal gånger .
Hon älskar människor ;) jamen det är vell bra - är mycket trygg i sig själv - klart hon har valp spatt - så där -men oj vad är det där (nått som har stått på samma ställe varje dag ) som helt plötlsigt blir super otäckt.
Men är annars mycke trygg i sig själv.
Biter nästan inget alls längre och hoppar knappt aldrig.
Får super tok ryck då är det bara att vänta ut det :) :) 
Tycker om att åka bil
Efter att valpskrikigt sig genom en klo - och svansen mellan benen och inte vilja ta godis under tiden som jag slipar henne klor så går det också bättre :)
Pälsen får jag kamma och borsta - men får hon välja så sticker hon ;)
Hon är så tung nu och varken jag eller husse har ryggar som håller för att bära denna klump ;) 
Så nu får hon sova nere med Tilda på nätterna - hennes favorit plats är badrummet .
Det går toppen bra - pojkarna som har sena vanor håller koll på henne :)
Men snart har vi flyttat ner sovrummet så då sover vi på samma våning :)

Hon är som en valp ska vara .
Och vi älskar henne .
Men oj vad jobb haha



Träning.
Ja där kan jag känna att jag tar i för mycke - mest i mina tankar .
Alltså ja jag vet :)
Yvonne ;) hon skulle skicka varje vecka du vet att du har tränat hundar förut och dom har blivit så fungerandes bra ;) Toppen med sånna vänner - hon vet vad jag behöver .
Men det jag gör nu är att klicka in henne varje dag en liten stund - och lagt på ordet HIT .
Vill att hon ska ha ett ord som verkligen fungerar när jag kallar på henne .
Som jag kan känna att ja det funkar .
Så det är prio ett .
resten kommer med tiden :)



Katten Johanna Drottningen i huset .
Den har Pennie lite svår relation till just nu .
Det blir nog bättre utan alldelens för mycke blodvite.
Får vi hoppas.
Johanna älskar att känna sin makt där hon sitter på sina höga höjder .
Men ibland måste hon gå över golvet ja och då har den lilla super koll.
******


Jag "tränar" med min nya vän kameran.
Vi är inte samspelta än men det kommer .
Kvinna ! Tar ju tid fattar du vell - säger Annkie hihi eller nått liknande ;)
Tur jag har vänner som förstår mig ingen glömd !!!!




Inga kommentarer: