torsdag 26 mars 2020

En tur i skogen med barn barnbarn och hundar

I onsdags vart en heldag nästan med min dotter och hennes små fröknar , eller små flickor som Majken konstaterade , för hon var ingen bebis längre upplyste hon om :)
Pyssel som vanligt med den konstnärliga familjen , så kul .
Och 
Sen en trevlig avslappnande skogstur .
Därefter
Äppelpajs bakning och god mat .

Precis så bra som en dag ska vara .
:)
*
Torsdagen 
Ja då körde jag helt slut på mig själv på fm , jag tror att det är bäst att göra alla måsten direkt på morgonen för sen har jag i regel ingen ork eller lust kvar , men ok det kan ju bero på att jag sliter mig trött under fm så är det inte så konstigt sen att jag blir helt slut .
Eftersom jag inte "kan" gå på gym just nu , så tränar jag hemma , och eftersom jag inte haft "tid" att hitta nått bra tränings program så kör jag i mycket gamla banor ;) jag kör Jane Fonda Beginners Worke Out , och det är ett mycket gammalt program , visst , men det funkade ypperligt när jag var 20 :) så varför skulle det inte funka nu ? Jag vet ! jag är inte 20 ;) 
Och det ska ni veta att jag verkligen märker i den här träningen , om hon  JF tycker 4 * 8 repetioner så kanske jag klarar 1 * 8 och kanske typ 4 till , men jag försöker verkligen så jag tusan blir illamående :) så kanske jag kommer dit till slut , kanske ?
När jag var ung jaja vet tjat om det , men då kunde jag köra hela nybörjar programmet utan vidare ….
Och hade börjat snuddat på avancerade , men dit kommer jag troligt inte nu .
Saknar maskinerna på gymmet , japp , så blir så bra när jag dit kan komma igen .
Dom andra dagarna gör jag sjukgymnastik hemma för ryggen .
Så jo jag är ganska så duktig på att piska mig själv där .
Så träning fm plus långpromenad skogen , och städning halva huset , så efter brunch tog orken slut .
Då finns det inte någon möjlighet att få kroppen att göra nått hur mycket jag än skulle försöka piska den .
Medicin ?
Så min läkare har nu skickat remiss till Psyk om råd för vad för medicin som ska sättas in på mig ?
Men ?
Kommer psyk medicin verkligen att hjälpa mig ?
Med dom problemen jag nu har ?
Tror int eden medicinen gör mig mindre trött !
Kanske jag behöver mer hjälp med sköldkörteln ….
Blir intressant det här , eller inte ?
Det jag har problem med nu är ju min ork och min lust till saker .
Har fått svaga armar ? och tappar /fummlar med saker ?
Vad det beror på ? varför jag känner så ? ja inte vet jag och  jag tror ingen annan riktigt vet det heller .
Stress , är snart ett skälls ord när det kommer ur min mun .
Jag tål ingen stress , och då spelar det ingen roll om stressen innebär något roligt eller jobbigt .
Sista natten jag skulle in på , ja det är inte det att jag mår dåligt på jobbet , nä jag har väldigt bra arbetskamrater som verkligen bryr sig känns det som , och jag tycker om mina pensionärer , kvinnan jag jobbade med har jag jobbat med länge och vi har nog stått ut med varandra , men nu kom vi varandra nära , det var så bra , vi pratade om en massa och bägge bjöd på sig själv , så bra , natten gick så fort och jag mådde bra .
Inga problem att hålla sig vaken och hålla sig med i vad som hände .
Men efteråt är jag super trött igen , och skulle någon sagt att nu får du allt gå ut och jobba en natt till oj bara jag tänker på det får jag ont i magen .
Men innan jag skulle iväg , satt stressen in , jag svettades floder .
Ja i massor jag var blöt när jag skulle åka , och blev narturligtvist super frysen när jag kom ut , hade inte hjälpt att duscha , för jag skulle bara ha svettas igen .
Mina svettningar beror troligt mindre på min övergångsålder än på stress hormoner .
Om jag fick leva utan stress !
Om jag fick ta stunden som den kom , så fantastiskt underbart , kanske som en nomad, med ett hus på hjul ,bara ta dagen som den kom .
Då skulle jag också jorda mig mest hela dagarna .
Så få måsten det skulle bli .
Kanske blir våran framtid :)

*
Den här Coronan ? är man dum som inte ser det farliga med denna virus ? 
Ja antagligen , för flera länder med mycket stora problem kan ju inte ljuga ?
Sverige ?
Ja vad ska man säga om det här landet , visst jag håller med att man ska vara självbestämmande visst , men vissa människor verkar inte ta problemet på alvar och då vet jag inte om de kan vara själv bestämmande , Var in på Willys på morgonen , försöker handla 1 gång i veckan så länge det går .
Måste först berätta att jag skjutsade in min man till jobbet först , så jag var vid Willys tjugo i åtta , först på planen ;) satt där och la patiens medans jag väntade jag och fröknarna (dom är förstårs med mig överallt :) medans jag satt där blev det mer och mer folk på parkeringen oj , nästan så jag blev rädd , så mycke folk brukar det inte vara på morgonen , kanske jag missat nått ? var det bara för riskgrupper ? fast det är jag ju så då blev det vell rätt ändå :) , lät dom som hade rusnings bråttom att komma sig in först .
När jag äntligen var på väg ur bilen så upptäckte jag till min vånda att jag ingen plånbok fått med mig !
Suck !
Men som tur va så jobbar ju min man i Ludvika , så jag fick åka tillbaka till hans jobb , hämta hans plånbok och tillbaka till Willys , ja inte hade det direkt lugnat ner sig med folk , men jaja .
Vi använder blippen , min man har den funktionen på körkortet , så jag stod där och viftade på alla tänkbara sätt för att få igång en blipp MEN ! 
Tillslut när jag nästan gett upp med viftandet så blippade det till och jag fick en blipp.
Vet igentligen inte hur det funkar ???jag har ett willys kort som man ska dra funkar så bra .
In i röran , hålla mig så lååångt bort från folk som möjligt , och där står en man 70 plus och hostar för fullt ??????? men ? kanske det faktiskt stämmer att dom där 40 - talisterna är som trotsiga små barn ??? varför går man till affären och är genom förkyld och hostar ????
När jag som blir lite harklig i olika väder och ofta innan jag sjungit upp mig på morgonen ,tycker det känns otroligt pinsamt om jag skulle till och hosta på affären .
Men 
Inte en man i övre åldern näpp han har säkert all rätt i världen att göra som han vill ????
Hur egoistisk är man då 
Nog kan vi människor pausa våra liv ett tag ?
Kanske vi verkligen behöver det , verkligen , att sätta oss lite i efter tanke , och kanske umgås lite med oss själv och våra närmaste .
Känns inte för mig som en paus , nä det känns som om jag vårdar mig själv . Tror att vi alla behöver det . Kanske ? vi inte behöver resor och en massa upplevelser hela tiden , och en massa matriellt som ska göra oss glada , kanske ska vi se dom som finns omkring oss umgås med människorna som vi har i våra liv .
Efter tanke .
Blir intressant , kanske , att se vart allt detta bär iväg .
Kassorna hade fått plast skydd framför expediterna  , så ingen kan nysa direkt på dom åtminstonde .
Tänk hela jorden delar det här nu , känns helt plötsligt verkligen som vi sitter i samma båt .
Men Sverige ska avvika ?
*
Nu ska jag ta min kropp och se om den vill , gå ut och peta lite i min trädgård , för förra året blev det så gott som inget gjort i den , nä det var verkligen inget som blev gjort ...
Så nu kan ni tro har jag dubbelt så mycket att göra .
Kanske bäst att börja nu så jag kan gå och peta lite då och då när andan faller på .
Men !
Man kan tro att mitt hus har hamnat på västkusten !
Så fb det ska blåsa.
*
Tack för ordet !



Lilla filuren , ät inte lera !!! 


Den här masken var super kul , den roade henne lång stund :)


Line älskar verkligen skogen 


Majken super bekymrad , det är ju inte hennes vantar ???






Hon den lilla som hitills verkligen tar tag i alla tillfällen och jorda sig .
Nästa gång ska jag allt hänga på 


En liten flicka i den stooora skogen , så trygg i sig själv





Line trollar 






Men vad gör ni där nere , sölkorvar 


En mysig sittplats i skogen 











Bus med Majken 




Inga kommentarer: