fredag 2 juli 2021

Bra Nyheter

 


Igår drog vi åter igen våran färd till Falun.
Med mycket blandade känslor i kroppen vad dagen skulle medföra .
Åter igen skulle jag vara tvungen att lämna in min älskade hund på ett ställe som hon inte vill vara på.
7.30
Knappt sovit nått på natten , jo några timmar , innan jag sedan bara låg och snurrade och tankarna gick hela tiden till Pennie , rädslan och den stora ledsamheten att hon ska vara tvungen att utstå allt det här , som hon troligt inte ens förstår varför vi utsätter henne för .
Hon vill ju bara ligga på sin favorit plats under bordet i köket .

Fick komma in ganska så direkt .
En mycket trevlig sköterska tog hand om oss .
Det är dom !
Pennie har blivit lite av en "kändis" där på gott och ont , hon är omtyckt för att hon är lugn och lätt hanterbar , och gullig och hälsar på dom alla trots att hon troligt är rädd och inte vill vara där .
Hon har aldrig gillat att kliva upp på vågar , men nu gör hon det som om hon aldrig gjort nått annat .
Hon ligger fortfarande på ca 45 kg inte gått upp eller ner just nu .
Kan vara dom där musklerna som hon förlorat under alldeles för mycket vila och stillhet .
Ca 3 kg fortfarande för "lite" mot hennes "normala" vikt .

Hon var inte riktigt lika stressad .
Hon dreglade inte och hela hon upplevde jag mer lugn , trots att hon backade lite när sköterskan kom för nära med sitt ljusblåa koppel .
Hon backade ner rumpan i min väska , och där satte hon sig .
Kanske hon tänkte , att den där väskan släpar hon ju med sig överallt , så då ska jag vell komma med vart hon än går .......men tyvärr ...eller inte , så är hon ingen liten typ , som min arbetskamrat sa blir en rejält stooor väska om du ska bära runt på henne :)
Hon följer med snällt , men ingen uns av glädje nej verkligen inte , och min själ tappar lite varje gång .
Som när min Kim var liten och jag var tvungen lämna han på operation såååå jobbigt .
Dom där , som man inte kan säga till åtminstonde att jag kommer igen , och hämtar dig .
Kim fick jag i allafall vara med ända tills han blev sövd , men Pennie hon blir bara lämnad.
Det är en del prat nu om att man ska vara med när dom ska gå över på andra sidan .
Men ? hur ska hunden veta skillnad när man bara lämnar dom så här , och någon annan ska hantera dom ???? 
Nä in med andra rutiner , så man åtminstonde får vara med tills dom får lugnande eller blir helt sövda . Och sen om man har möjlighet få vara där när dom vaknar igen .
Det är säkert ett trauma för många djur .
*
Och som vanligt tar det massa tid .... inte förens på efm skulle hon få hämtas igen .
Så en massa tid att slå "ihjäl".
Den här gången hade jag min man med mig :) 
Vi vallade oss och Znö en stund vid Falun Gruvan .
Känns otroligt märkligt med en hund !!!!
Enklare men fel .
När klockan blev lite mer .
Åkte vi hem till Fam Hasselkrantz .
Känns långt och bakvänt att åka ända till Grängesberg och fram och åter .
Trevligare att slå bort en massa tid med vänner .
Shiva
Blev riktigt glad av att få träffa Znö , sen var inte det riktigt ömsesidigt till och börja med .
Men säkert Znö är lite förvirrad hon med , med allt det här med Pennie .
Några lektag blev det allt , men Znö har dålig leklust , och ingen ork för det heller , min lilla kubik ...blir bättre det också bara vardagen blir som den ska igen , med rätt motion och allt .
Både hon och jag behöver banta , så mer motion ska det bli ....
Men visst saknar Shiva en Leonberger .
Hon la sig nära Znö :)
Gullhönor .
*
Dom ringde från Falun ganska så tidigt .
Till min besvikelse fick jag inte veta mycket ???? 
Avläsningen gör tydligen inte den veterinären , och reglerna ? för hur och när man ska få svar på röntgen, är vell inte till belåtenhet ??
Alltså ?
vad är det jag inte förstår , hon sa att om jag ville ha reda på det snabbare svaret , var jag tvungen att betala en summa ? annars fick jag vänta minst till efter helgen , och vad jag sen såg så kunde det handla om 1 till 2 veckor ..va ?
hur är det möjligt , om min hund har något fel som måste ordnas direkt , ska jag då gå och vänta i veckor ?
Jaha ! då betalar jag det snabbare svaret sa jag , självklart vill jag veta det nu direkt .
Men skulle ändock få vänta tills kanske i bästa fall mot kvällen , eller fredag morgon .
Blev sååå besviken , trodde att nu skulle jag äntligen få reda på vad som felas henne .
*
Vi tackade Fam Hasselkrantz för trevligt sällskap som vanligt .
och drog åter igen till Falun .
Nu fick jag bara lösa ut henne , ja det var ju inte bara hon var så glad att se mig :) :) 
Och sköterskan så trevlig som kom med henne , skröt om vilken härlig hund jag har .
Klart jag har :) hon är underbar .
:)
Träffade en annan Lb ägare utanför med sin lufs till hane :)
Vilka hundar dom är dessa Lb 
*
Hem med två glada hundar .
Men en matte och husse som åter igen fick vänta och fundera .
Känns som om man liksom gör allt för att hålla ihop , men är genom spänd i hela kroppen .
*
Mot kvällen kom samtal från Falun !!!!
Äntligen fick vi besked 
Pennie har en inkapslad vätske samling bakom ögonen .
Som troligt är bakterier i .
!
Inte undra på att hon har ont .
Vi var ju in några dagar efter operation , för att jag tyckte hon hade ont , och operation såret var svullet , dom tog prover men fann inga bakterier , Svullnaden gick ju ner , så vi trodde det var ok .
Men tydligen fanns det ett område till där bakom .
Så 
Nu ska hon in igen idag , och tömma denna inkapslade vätske samling.
Åter igen bli sövd , och dom går in genom operations såret ,och suger ur vätskan . Sen blir hon troligt insatt på peneccelin igen, den här gången får jag köra Fortie Flora samtidigt så får vi hoppas att inte magen pajar .
Så ok 
Dom hörde av sig snabbt om det var nått fel ??? ändå , 
och trist igen att lämna henne i Falun .
Men nu känns det som om det förhoppningsvist ska bli bra .
Nån undrade varför dom inte tömde när hon ändock var nersövd ??? kan man tycka , men troligt inte samma person som röntgade som skulle läsa av resultatet .
Lite som med oss människor .....
*
Så nån stans släppte det värsta igår , rädslan att det skulle vara nått elakartat i hennes huvud .
Fast ? kan man veta det ? innan proverna är tagna ? 
Antar det ?
*
Så nu hoppas vi , att hon får läka , och bli smärtfri , tyvärr har hon troligt haft både ryggen och ögonen som gjort ont då och då i sitt liv , inte konstigt att hon varit disträ....
Så hon får må bra , länge !!!! tills det andra ögat "pajar" .
*
Ska nog följa min magkänsla mer i livet :)
*

 


*



1 kommentar:

Mia sa...

Kram till er hela högen 🥰🥰