måndag 13 oktober 2014

Liv moders inflammation !!!


Om ? 
Man inte visste bättre - ja då skulle jag kunna tro att det var nått jag gav dom fel som gjorde att dom åkte på denna åkomma ???
Alltså nu har vi vart utsatt för det här på 4 av våra tikar som vi haft .
Tre av dom är döda - två dog av livmoders inflammationen - en hann vi operera .
Tai 
Tur !!! var det nu .
Som tur va en öppen - som har tömt sig rejält av sig självt - så livmodern var normal stor när jag äntligen kom till vet ....... så den behövdes inte tas bort - just behövdes inte ? ja hade det vart en yngre hund had e jag nog försökt ändå få till en operation så man hade haft den borta ...fast !
jag är lite klyven när det gäller kastrationer - jag tycker inte ! många gånger .
Man ska nog tänka sig för många gånger och ta reda på mer fakta innan man bara kastar sig in i detta Men Tai´s skull e jag vilja ha bort - ja för om hon nu fixar detta denna gång med en pencellin kur ja då då blir jag glad å ja :) :) men ?
Nästa löp kommer jag vilja bara kasta på henne en penecellin kur .
och detta så svårt är det inte att veta vad som händer ?
Jag trodde självklart att det var magsjuka eftersom det gick och Tilda nyss haft det och vart inlagd - men absolut var det min första tanke när hon inte ville äta hade diarre..och var tröttare - men klart jag trodde det .
Och 
Alla hennes skumma demens liknande beteenden som jag gick och funderade över .
Som troligt ( vilket kommer att visa sig ) var ett sätt att försöka tala om hallå matte jag mår inge bra .
Hm 
Men så glad och posetiv som hon var ????
jag fattar inte och blir verkligen orolig över hur ska man veta ?????
Och 
Till råga på allt så fick den stackaren sitt löp också ihop med magsjukan .
Tänkte jag .
Och det stämde med tiden 8 månader i mellan ja det brukar hon ha .
Så hur tusan ska man veta Hm ???
Men 
det gick vägen - : ) :) - med hjälp från fantastiska Vet Torkel - och ett underbart bemötande vid Gunilla kliniken i Djurås .
Så blev det en stooor penecellin kur .
Och en mycket stor tratt som kommer göra både henne och hela familjen små tokiga innan svansen läkt.
Nu !
har jag hittat hem :) :) nu vet jag vart jag ska ta vägen med mina fyrbenta vänner när det måstes .
:)
Förresten ;) så togs två rör blod som sedan kollades på alla tänkliga sätt :)
Och hon är en mycket frisk åldring på det viset :)
Han hon är stel och halv döv och lite seg i mellan åt :) jamen det hör till henne charm .
Älskade gamla hund :)
Hoppas hon nu har förlängt sitt liv med oss en bra bit till .
ps nästa gång blir det tametusan en hane ;) ;)
;) :) 
Jag menar ?? nu när jag går på gym så kan jag nog hålla en sån också ;) 
Haha





Inga kommentarer: